Leiderschap

Hoe je een missie statement ontwikkelt

Begin met waarom

Organisaties worden opgericht met een doel; een oplossing bieden voor een probleem of om in een bepaalde behoefte te voorzien.

Deze missie beschrijft in één zin waarom een organisatie bestaat. Het missie statement is de leidraad van de organisatie en een praktisch instrument die je kunt gebruiken om keuzes te maken over prioriteiten, producten en verantwoordelijkheden. Daarnaast inspireert een goede missie medewerkers.

Hieronder beschrijf ik hoe je een inspirerende missie ontwikkelt en geef ik missie statement voorbeelden. Als je deze voorbeelden bestudeert wordt het je vanzelf duidelijk welke meerwaarde een missie kan hebben voor je bedrijf.

Er is vaak verwarring tussen een missie en een visie. Visie is een beeld van de toekomst; waar je voor gaat. Missie is waarom je bestaat.

Je visie is misschien om over 10 jaar marktleider zijn op het gebied van Widgets. Je missie is mensen in staat stellen om hun financiën te verbeteren met informatie en educatie. De missie is waar medewerkers ’s ochtends hun bed voor uitkomen.

De stappen om tot een missie te komen:

Waarom bestaat je organisatie?

Het antwoord op deze vraag is je missie. Wat is het probleem dat je oplost of de behoefte waarin je voorziet?

Mijn organisatie bestaat om…..

Antwoord geven op onderstaande vragen kan helpen om de missie verder aan te scherpen.

  1. Welke type organisatie? Is dit belangrijk? (onderneming, stichting, non-profit, evenement)
  2. Wat is de meest brede beschrijving van je werk?
    (bv Het bieden van informatie, training en advies)
  3. Welke producten en diensten biedt je bedrijf?
  4. (bv Online vergelijkingenOndernemerschapscurssen en ondernemingsplannen schrijven)
  5. Voor wie doe je dit werk?
    (bv Ondernemers en managers die willen groeien met hun bedrijf)
  6. Waar werk je?
    (bv Heel Nederland en wereldwijd met internetproducten)

Wanneer je de antwoorden op deze vragen nog niet weet kun je hier ook antwoord op krijgen door het klanten te vragen: Wat is het belangrijkste probleem dat mijn product oplost of zou moeten oplossen?

Hoe je dat ga doen werk je uit in je strategie.

Neem de tijd om met je medewerkers te bespreken wat nu precies de missie is van de organisatie. Gebruik bovenstaand vragenlijstje om tot een inspirerende en breedgedragen missie te komen.

Ter inspiratie zie je hier missie statement voorbeelden van succesvolle bedrijven en organisaties.

Samenvattend moet een missie statement duidelijk en simpel zijn. Voorkom ingewikkelde woorden. Je moet het makkelijk kunnen overbrengen. Het moet echt bij je organisatie passen. Verwar ten slotte de missie niet met een visie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *