Marketing

Content Marketing voor Beginners

Content marketing is inmiddels één van de de beste manier om meer websitebezoekers aan te trekken en online leads te genereren. Leer de basis van succes met de Gratis Content Marketing Crash Cursus.

Wat is content marketing?

Content marketing is het produceren, uitgeven en verspreiden van waardevolle informatie om klanten te werven en klantrelaties te versterken.

Ik ben mijn loopbaan begonnen bij ING met het schrijven van beleggingsberichten en rapporten voor vermogende particuliere beleggers.

Die informatie verspreidden we in geprinte vorm
en digitaal naar ING beleggingsadviseurs. Het doel was beleggers te voorzien van de beste beleggingsideeën om zo handel voor de dealing room te genereren.
We probeerden niets te verkopen. Alleen om beleggers te helpen om hun vermogen te vergroten.

Het idee daarachter is simpel; de bank die beleggers de beste informatie biedt trekt de meeste aandelenhandel aan. Daarom betalen banken zoveel geld voor goede beleggingsanalisten.

Internet heeft het verspreiden van informatie veel makkelijker en goedkoper gemaakt, waardoor nu de meeste bedrijven actief zijn met content marketing.
Maar de content die wordt geproduceerd is vaak matig tot slecht.

Waarom gebruik maken van content marketing?

Steve Jobs heeft eens een toespraak gehouden voor managers van Yahoo. Hij gaf aan dat er maar twee manieren zijn om op internet te winnen; met technologie of content.

Als hij de baas van Yahoo zou zijn, wist hij wel waarvoor hij zou kiezen (uiteraard technologie).

Bedrijven die geen geen uitzonderlijke technologie bieden zoals Google of Apple zouden zich moeten richten op het produceren van uitzonderlijke goede content.

Content marketing is inmiddels de beste manier om meer websitebezoekers aan te trekken en voor leadgeneratie.

Historie content marketing

Content marketing is een nieuwe naam voor een vertrouwd concept. Bedrijven verspreiden al meer dan 100 jaar waardevolle informatie om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.

Tractorfabrikant John Deere begon in 1895 met het uitgeven The Furrow, een gratis magazine voor boeren met informatie om de winstgevendheid te verbeteren. Het magazine bestaat nog steeds en bereikt 1,5 mln boeren in 40 landen.

Bandenfabrikant Michelin gaf in 1900 de eerste Michelin Gids uit met waardevolle informatie voor automobilisten zoals tips voor auto onderhoud, overnachtingen en restaurants. Zo zijn er talloze succesvolle voorbeelden van bedrijven die boekjes, magazines en recepten hebben verspreid om klanten te winnen en te behouden.

Op internet kun je ook met een bescheiden budget succes boeken met content marketing.

Content marketing trends & ontwikkelingen

Content marketing speelt inmiddels een belangrijke rol om producten te promoten en leads te genereren.

Mensen schrijven zich niet zomaar in voor online nieuwsbrieven en daarom bieden bedrijven waardevolle informatie in de vorm van ebooks, webinars en rapporten in ruil voor contactgegevens.

Bedrijven worden steeds meer uitgevers en beginnen blogs en schrijven artikelen om klanten te onderwijzen en zichzelf te positioneren als expert. Zoals je verderop kunt lezen zijn er vele content formaten waar je gebruik van kunt maken om tot een succesvolle content marketing strategie te komen.

Hier beschrijf ik de stappen om tot een effectief content marketingplan te komen:

1. Bepaal de content marketing doelen

Content marketing is een concept dat je mensen wilt dienen met informatie in plaats van direct te verkopen.

Ik heb veel voorbeelden en websites bestudeerd en ben ervan overtuigd dat je het best eerst kunt bepalen waarom je nu eigenlijk content gaat produceren, het doel. Veel bedrijven gaan namelijk aan de slag zonder een flauw benul waarom ze nu eigenlijk zoveel middelmatige content produceren (behalve meer websitebezoekers via Google). Een kleine invuloefening:

Ons [BLOG, WEBSITE, MAGAZINE etc.] biedt [DOELGROEP] informatie om ……

Zakelijke doelstellingen

Bedrijven hebben verschillende zakelijke doelstellingen voor hun content strategie. Het is belangrijk om van te voren te bepalen welke doelen voor jouw bedrijf van belang zijn. Dit is wat content marketing voor je kan betekenen:

  • Leadgeneratie
  • Positioneer jezelf als expert op je vakgebied
  • Trek meer bezoekers naar je website
  • Verkopen verhogen met relevante informatie die ze nodig hebben
  • Klantrelaties opbouwen
  • Klantrelaties verstevigen

De simpelste vorm is online leads genereren door het bieden van waardevolle informatie in ruil voor contactgegevens. Vervolgens kun je met een nieuwsbrief klantrelaties opbouwen.

Door antwoorden van klanten online te beantwoorden kun je jezelf positioneren als expert. Hoe snel je succes hebt is afhankelijk van de concurrentie. Op online marketing gebied zal het lang duren want de concurrentie is groot. Als tuinman kun je jezelf snel onderscheiden.

Content marketing is de manier om het aantal websitebezoekers te verhogen. Afgelopen jaar heb ik het aantal bezoekers van één van mijn websites verdubbeld van 5.000 naar 11.000 per maand.

Webwinkels gebruiken steeds vaker productvideo’s en reviews om consumenten te helpen met hun aankoopbeslissing.

Laatst kocht ik racefiets onderdelen bij Mantel en kreeg ik bij de bestelling een exemplaar van Mantel Magazine met hele interessante artikelen over onder meer het afstellen van je racefiets, precies wat ik nodig heb. Er zijn vele bedrijven die zo klantrelaties verstevigen. In de simpele vorm kan het met een e-mail nieuwsbrief. Met een groter budget kun je een magazine verspreiden om klantrelaties te verstevigen.

2. Focus op je ideale klanten

De sleutel tot een succesvolle content strategie is je te richten op je ideale klanten.

Om een autoriteit te worden onder je ideale klanten moet je eerst weten wie dat zijn. Dat is de eerste stap in het ontwikkelen van een content marketingplan. De makkelijkste manier om dit te bepalen is in het klantenbestand achterhalen wie de meest winstgevende klanten zijn. Dit kunnen binnen bedrijven mensen met specifieke functies zijn zoals inkopers, directeuren of marketing managers.

Als je aan consumenten verkoopt is dit lastiger, maar kun je specificeren op specifieke interesses of levensfases, zoals jonge moeders.

Wanneer je weet wie de ideale klanten zijn en wat hun grootste zorgen en behoeften zijn dan, kun je daar je content op afstemmen. Focus is voor alle vormen van marketing belangrijk want je kunt niet iedereen bedienen, dus concentreer je inspanningen op degenen waarvan je denkt dat het het meeste oplevert.

3. Duidelijke conversiedoelen

Zorg ervoor dat de content die je ontwikkelt een duidelijke call-to action heeft dat je doelgroep verder op weg helpt in het verkoopproces.

Content marketing is niet om direct te verkopen, maar je kunt er wel naar streven dat ze naar een salespagina gaan of nog één of twee artikelen op je website lezen. De ervaring is dat des te meer pagina’s mensen op je website lezen, des te waarschijnlijker het is dat ze klant worden. Conversiedoelen:

  • Inschrijven e-mail lijst om content te downloaden
  • E-mails openen
  • Gaan verder naar een salespagina
  • Spenderen een bepaalde tijd op de website
  • Delen je content met anderen
  • Bekijken een van je video’s
  • Schrijven zich in voor een proefperiode
  • Bezoeken een specifiek aantal pagina’s op je website

4. Creëer hoogwaardige content

Volgens sommige experts heb je een content fabriek nodig. Dat klopt. Maar er is op internet niet zozeer behoefte aan meer informatie, maar aan advies. Je kunt je dan ook het beste concentreren op het ontwikkelen van hoogwaardige content.

Richt je op het beantwoorden van vragen van klanten en educatie. Concentreer die informatie rondom één thema.

Bedrijven hebben jarenlang op grote schaal middelmatige content geproduceerd met het doel om websitebezoekers aan te trekken via de zoekmachines. Dat werkt niet meer zo goed.

Content marketing richt zich puur op het produceren van hoogwaardige content voor ideale klanten. Het bereiken van deze mensen kan vervolgens op vele manieren. Via zoekmachines, sociale media, e-mail, direct mail etc.

Er zijn tientallen vormen van content waarmee je in contact kunt komen met je ideale klanten en vertrouwen bij hen kunt opbouwen. Dit zijn de meest effectieve:

In 2007 heb ik een internet marketing ebook geschreven en daarvoor onderzoek gedaan naar de vindbaarheid van webwinkels. Het persbericht werd opgepakt door onder meer Fd.nl, Metro en NU.nl. Dat leverde op één dag 1.100 bezoekers extra op en een fijne omzet.

Later heb ik voor een vacaturesite ongeveer hetzelfde gedaan en dat werd opgepakt door de Cobouw. Waarna ik één van de grote bouwbedrijven binnenhaalde als adverteerder.

Een toppositie in Google voor een hypotheek gerelateerde zoekterm levert bijvoorbeeld 2.300 bezoekers per maand op (zonder te adverteren). Een complete lijst met tips levert 850 bezoekers per maand op.

De basis van succes is hele goede content ontwikkelen en dat vervolgens actief promoten.

5. Verspreiding content

De volgende vraag die je moet beantwoorden is via welke kanalen je je content gaat verspreiden.

    • Eigen website
    • Sociale media kanalen
    • Blogs en gerelateerde websites
    • Betaalde kanalen
    • E-mail nieuwsbrief
    • Offline

Een eigen blog of artikelen op je website is wat mij betreft de beste optie. Dan blijf je eigenaar van de content en komen ze niet op gehuurde media zoals Facebook of andere blogs.
Maar om zelf bezoekers op je website te krijgen zal je ook andere kanalen moeten inzetten. Youtube is enorm populair en heeft een hoog bereik. Net als Slideshare en Linkedin voor bedrijven die zakelijk verkopen.

Het idee achter het verspreiden van de content is dat ideale klanten regelmatig van je horen. Daarom zou ik ook zeker een e-mailnieuwsbrief starten en als het budget het toelaat gebruik maken van offline kanalen.

Verschillende reisorganisaties geven inmiddels magazines uit en adviseurs verspreiden gedrukte nieuwsbrieven. Ik denk wel dat de basis is om hoogwaardige content op de eigen website te plaatsen in vorm van artikelen en een blog.

6. Hergebruik, meet en verbeter

Ga slim om met je tijd en geld. Je kunt vrij eenvoudig een aantal artikelen samenvoegen tot een ebook. En artikelen vertalen naar een webinar of presentatie die je vervolgens op Slideshare kunt zetten.

Ik sluit me aan bij Seth Godin dat content marketing de enige overgebleven manier van marketing is. De klikprijzen in de zoekmachine zijn voor veel bedrijven te hoog en mensen zijn bijna immuun voor displayadvertenties.

Succesvolle content marketeers richten zich op educatie van hun klanten en bouwen zo een community en een business op. Dat is voor jou ook mogelijk en met minder budget dan via traditionele marketing kanalen.