Marketing

Hoe je de Conversie van je Website Optimaliseert

Het verhogen van de conversie is voor veel bedrijven de goedkoopste manier om de omzet te verhogen. Hoe je dit het beste kunt bereiken lees je in deze handleiding.

Wat is conversie eigenlijk?

Conversie optimalisatie is het proces van binnenkomst van potentiële klanten op je website tot aan de beoogde actie, de conversie, die je voor ogen hebt.

Een conversie kan van alles zijn, van directe verkoop tot het inschrijven voor een nieuwsbrief, gratis download, consult of software abonnement. Dit proces verbeteren en optimaliseren is vaak goedkoper en effectiever dan het aantrekken van meer bezoekers.

Wat je kunt doen om de conversie te verhogen

Verbeter het aanbod

De beste manier om conversies te verhogen is het verbeteren van het aanbod; in de ogen van de klant. Dit betekent niet dat je direct een nieuw product moet ontwikkelen, maar dat je moet proberen het aantrekkelijker te maken in de ogen van de klant. Succesvolle bedrijven geven waardevolle informatie gratis weg of een ‘freemium’ in ruil voor contactgegevens. Op de zakelijke markt zijn white papers, e-books en rapporten het populairst.

Het loont de moeite om tijd en energie in te steken in het ontwikkelen van een aantrekkelijk aanbod. Het is zaak je product en bedrijf te differentiëren van de concurrentie.

Wat is je belangrijkste marketing boodschap? Zijn er manieren om een garantie te bieden of deze te verbeteren?

Stuur mensen naar relevante pagina’s

Het is belangrijk dat een landingspagina aansluit op de advertentie. Als je adverteert op verschillende termen en voor verschillende doelgroepen dan loont het de moeite om daarvoor verschillende landingspagina’s te ontwikkelen.

Gebruik analytics

Google Analytics of andere analyseprogramma’s bieden je waardevolle inzichten in de prestaties van je website en waar kansen voor verbetering liggen. KPI’s zijn onder meer:

  • Bounce rate
  • Tijd op de pagina
  • Uitstappercentages
  • Doelconversies
  • Aantal pagina’s per bezoek

Test

Test verschillende onderdelen van de landingspagina, met en zonder foto, buttons, titels en kopteksten. Kleine veranderingen kunnen verrassende resultaten en verbeteringen opleveren.

Haal afleidingen weg

Denk erover om de navigatie en andere afleidingen op de landingspagina weg te halen zodat bezoekers alleen aandacht hebben voor je aanbod.

Adverteer alleen op commerciële termen

De best presterende Adwords campagnes alleen op termen met een hoge aankoopintentie, zoals ‘beste e-mail software’. Vermijd informatieve zoektermen zoals ‘waar ligt rome’.
Neem ook geboeg uitsluitingswoorden op in je Adwords campagne.

Lagere PPC kosten

Zorg voor een hoge kwaliteitsscore als je adverteert met een Adwords campagne. Dan adverteer je goedkoper.

Boven de vouw

De call-to-action staat bij voorkeur boven de vouw. Dit betekent dat bezoekers zonder te scrollen uw actiebutton kunnen zien. Op lange pagina’s kunt u de call-to-action verschillende malen herhalen.

Button kleur

Probeer bijvoorbeeld verschillende kleuren en groottes voor de button. Op sommige websites is rood een goede actiekleur, anderen suggereren een grote oranje button. Blauw staat voor vertrouwen, groen voor fris.

Lengte van de tekst

Kort en bondig is tegenwoordig op internet het devies. Direct marketing experts houden vol dat “the more you tell, the more you sell”. Mijn eerste Internet Marketing ebook die ik verkocht had een landingspagina van 500 woorden en een conversie van ruim 4%.

Hoeveel woorden u nodig heeft is afhankelijk van uw product of dienst. Kort als het kan, lang als het moet.

Vraag geen informatie die je niet nodig hebt

Mensen geven niet zo snel meer hun gegevens weg op internet. In veel gevallen is een e-mailadres voldoende om later met hen te communiceren. Des te meer informatie u vraagt, des te meer mensen er afhaken.

Privacy

Privacy is belangrijk voor mensen. Zorg ervoor dat u een privacy policy heeft en laat weten dat u e-mailadressen nooit deelt (als u dat van plan bent).

Snelheid

Veel mensen haken af als websites langzaam laden. Test de snelheid van uw website en laat deze zo nodig verbeteren.

Vergeet mobiele gebruikers niet

75% van de Facebook gebruikers is inmiddels mobiel. Een mobiele of responsive website zal de conversies van deze gebruikers verhogen.

Vijf fundamenten van een efficiënt conversie proces

De fundamenten van het conversie proces sluiten aan op het schrijven van goede advertenties:

  1. Krijg aandacht
  2. Toon mensen een voordeel
  3. Bewijs het
  4. Overtuig mensen om te profiteren van dit voordeel
  5. Vraag om actie

De landingspagina is het verlengde van de advertentie waarmee mensen op de site zijn gekomen. Zorg ervoor dat de titel aansluit bij de advertentie en maak zo nodig een nieuwe landingspagina.

Aansprekende titels zorgen ervoor dat meer mensen op uw advertentie klikken en meer mensen uw website bezoeken. Welke titel het beste werkt kunt u eenvoudig testen met Google Adwords.

Wat levert het mij op?

Dat is de eerste vraag die een bezoeker zichzelf stelt. Het tonen van een aansprekend voordeel zorgt ervoor dat mensen uw landingspagina ook daadwerkelijk gaan lezen. Wat mensen bovenal willen weten is wat een product voor hen doet.

Waarom je feiten nodig hebt – en waar

Ik bied om mijn site Geldreview.nl een online bespaarprogramma waarmee je tot € 2.747 per jaar kunt besparen. Zo’n grote besparing lijkt voor veel mensen misschien onwaarschijnlijk en daarom bied ik heel veel feiten om mijn bewering te bewijzen.

Sociaal bewijs wordt ook steeds belangrijker en daarom kun je eraan denken om testimonials op te nemen of te laten zien hoeveel mensen het product of de pagina op Facebook leuk vinden.

Consumenten reviews zijn ook een belangrijke tool om mensen te helpen met hun keuze. Je ziet dat bedrijven als Booking.com en Amazon daar heel slim gebruik van maken. Waar je sociaal bewijs het best kunt opnemen is afhankelijk van het product. Amazon zet het bovenaan de pagina. Neem het in ieder geval op voor het moment waarop u om actie vraagt.

Overtuig mensen om te profiteren van dit voordeel

Wanneer u op dit punt van de landingspagina bent aangekomen heeft u bezoekers bijna zover dat zij actie ondernemen. U heeft de aandacht getrokken met de titel. U heeft interesse gewekt door voordelen te tonen en dit bewezen met feiten.

Nu geeft u een korte samenvatting van wat u misschien al eerder op de landingspagina heeft geschreven. Hubspot laat zien hoe eenvoudig dit onderdeel kan zijn: “There’s no risk, no obligation, and no credit card required.”

Vraag om actie

Als u actie wilt, moet u daarom vragen. Wat voor actie wilt u dat bezoekers ondernemen? Verkopen, inschrijven voor de nieuwsbrief, gratis ebook, adviesgesprek of probeerperiode?

Een call-to-action moet duidelijke instructies geven. Zij moeten uw bezoeker informeren wat er gaat gebeuren als zij klikken. Hoeveel informatie u kunt vragen is afhankelijk van de waarde die u biedt. Voor een nieuwsbrief of gratis rapport zou ik mij beperken tot een e-mailadres en eventueel een naam.

Biedt u een gratis probeerperiode voor uw software dan kunt u meer informatie vragen. Uit de Conversions Benchmark van Totango blijkt dat bedrijven die creditcardgegevens vragen een gemiddelde conversie hebben van 2%. Degenen die dat niet doen 10%, vijf keer zo hoog. Werp dan ook niet teveel drempels op om gegevens van potentiële klanten te verzamelen.

Training en advies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *