Marketing

Marketingmix – 4P’s

De marketing mix is een set van instrumenten die een bedrijf kan gebruiken om hun marketingdoelen na te streven op de doelmarkt.

Er zijn verschillende marketing mix tools, maar Jerome McCarthy bedacht in 1960 de bekende 4 P’s: prijs, product, plaats (distributie) en promotie.

Er is de nodige kritiek dat 4 P’s te beperkt is maar zoals je in onderstaande lijst kunt zien, krijg je een compleet overzicht in vier hoofdgroepen.

Marketing mix – 4 P’s

Bedrijven ontwikkelen hun marketingstrategie aan de hand van de 4 P’s.

Product

  • Variëteit
  • Kwaliteit
  • Design
  • Kenmerken
  • Merknaam
  • Verpakking
  • Grootte
  • Services
  • Garanties
  • Retourbeleid

Plaats / distributie

  • Distributiekanalen
  • Dekking
  • Assortiment
  • Locatie
  • Voorraad
  • Transport

Prijs

  • List prijs
  • Kortingen
  • Betaalperiode
  • Krediettermijnen

Promotie

  • Online marketing (zoekmachine marketing, content marketing, sociale media etc.)
  • Verkooppromotie
  • Adverteren
  • E-mail marketing
  • Verkoopstaf
  • Partners
  • Public relations
  • Direct marketing

Bovenstaande lijst kun je gebruiken als checklist om te kijken waar er extra omzet te halen valt.

Wat kun je met de marketing mix?

Bedrijven hebben een aanbod mix van producten, diensten en prijzen en gebruiken een promotie mix van verkooppromotie, adverteren, online marketing, PR en verkopers
om distributiekanalen en de doelmarkt te bereiken.

Niet alle marketing mix variabelen kun je op korte termijn veranderen. De onderneming kan op korte termijn de prijs veranderen, de grootte van de verkoopstaf en het advertentiebudget vergroten.

Verkooppromotie zoals coupons en kortingscodes zijn populair om op korte termijn de omzet een impuls te geven.

Prijsverlagingen zijn in de regel de beste manier om de omzet op korte termijn een impuls te geven. Een bekend voorbeeld is dat de omzet van boeken omhoog schoot nadat Amazon haar prijzen verlaagde. Zelf heb ik allerlei vergelijkingssites ontwikkeld en mijn ervaring is dat 80% gewoon voor de laagste prijs kiest, als het een goed product is tenminste. Bedrijven benaderen mij regelmatig voor promoties, maar lage prijzen zijn toch echt de beste oplossing. Eén reisverzekering gaf het eerste jaar 50% korting op de premie en vrijwel iedereen kocht die reisverzekering. Nadat de campagne was afgelopen, vrijwel niemand meer. Duur en exclusief werkt ook. Een middenstrategie zoals Mexx en V&D niet. Het is in ieder geval de uitdaging om een uitgekiende marketing mix te creëren die waarde toevoegt voor klanten.

Je kunt ook de promotie mix op korte termijn veranderen. Bedrijven verschuiven meer budgetten naar online marketing en worden steeds actiever met content marketing en e-mail marketing.
Op lange termijn kun je nieuwe producten ontwikkelen en de distributiekanalen aanpassen.

Ten slotte maken marketeers keuzes over het toewijzen van budgetten voor verschillende producten, kanalen, media en verkoopgebieden.

4 P’s versus 4 C’s

Alle P’s vertegenwoordigen het standpunt van de verkoper om kopers te beïnvloeden.
Als je het vanuit kopersoogpunt bekijkt is iedere tool ontwikkeld om klantwaarde te leveren. De 4 P’s van verkopers komen overeen met de 4 C’s van klanten.

4 P’s 4 C’s
Product Klantbehoeften
Prijs Kosten voor de klant
Plaats Gemak
Promotie Communicatie

Succesvolle bedrijven hebben een marketing mix waarmee winstgevend in klantbehoeftes wordt voorzien met een effectieve promotiestrategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *