Marketing

65 Ideeën om Online Meer Klanten te Werven

Ondernemers zien het werven van nieuwe klanten als hun grootste uitdaging. Hier zal ik de
manieren beschrijven die succesvolle ondernemers gebruiken om online meer klanten te werven.

Snel meer websitebezoekers

Eén studie van Wolfgang Digital naar de bronnen van websitebezoekers van webwinkels heeft het erover dat 40,1% van de bezoekers uit de organische resultaten van Google komt, 29% uit Google Adwords, 18,3% direct (door naamsbekendheid en offline adverteren), 3,9% e-mail en slechts 1,3% via Facebook. In deze lijst ontbreekt affiliate marketing, terwijl dat ook veel traffic kan opleveren.

Mijn ervaring is dat dienstverleners in de regel nog afhankelijker zijn van Google. Succesvolle bloggers weten ook veel bezoekers aan te trekken via Facebook en e-mail.

Opstarten Adwords campagne

De snelste manier om meer meer websitebezoekers en klanten te werven is het opstarten of verbeteren van je Google Adwords campagne.
Als je een campagne opstart kun je met het juiste aanbod morgen al nieuwe klanten verwachten.

Een goed aanbod is wel een voorwaarde om winstgevend te kunnen adverteren met Adwords. Een reparatie service
is een voorbeeld waarbij klanten direct een oplossing willen. Bij een klant vertelden we wat zij repareerden, waar
en hoeveel het gemiddeld kost. Met een paar logo’s van fabrikanten erbij van fabrikanten voor geloofwaardigheid
belden er iedere dag 5 tot 10 mensen. De meeste hadden hun keuze al gemaakt en groot deel maakte direct een afspraak.

Optimaliseren Adwords campagne

Ook als je al een Adwords campagne hebt kun je waarschijnlijk meer klanten aantrekken door de campagne te optimaliseren.
Ik zou beginnen met het uittesten van nieuwe advertenties. Daarnaast zou ik verschillende landingspagina’s voor verschillende zoekopdrachten maken.

Als een landingspagina aansluit bij datgene wat mensen zoeken, is de conversie hoger. Je kunt natuurlijk ook gewoon de biedingen en het dagbudget verhogen.

Optimaliseer je site voor de zoekmachine

Schrijf alleen over onderwerpen waar vraag naar is. Je kunt dit eenvoudig achterhalen in
de zoekwoordplanner van Adwords.

Optimaliseer ook je bestaande content voor de zoekmachines. (Zie: Een Korte Cursus Zoekmachine Optimalisatie )

Bing Ads

Daarnaast kun je adverteren in de Bing zoekmachine met Bing Ads. De laatste keer dat ik een accountmanager van Bing sprak zei hij dat ik moest rekenen op 3% (inderdaad 3%) van de traffic van Google.
Voor mij is dat te weinig om er gebruik van te maken.

Facebook adverteren

Mijn ervaring met adverteren in Facebook is dat je voor relatief weinig geld veel bezoekers kunt aantrekken, maar de conversie is laag. Dat verschilt natuurlijk per sector, dus je zou het kunnen uittesten.

Display adverteren en retargeting

Er wordt veel geld besteed aan display adverteren. Vooral door grote bedrijven, maar dat levert weinig bezoekers op. Retargeting is de nieuwe trend en ook dat kun je via Adwords regelen.

Eigen e-mail lijst

Een manier om meer klanten te werven is om vaker aanbiedingen te versturen naar je eigen e-mail lijst. Deze mensen zijn bekend met je bedrijf, dus de kans is groter dat ze klant worden of weer kopen.

Adverteren op verkoopsites

Je ziet dat kleine bedrijven actief zijn op Marktplaats en vergelijkbare advertentiesites. Je kunt dit via
Advertentieplanet regelen vanaf € 19 euro per maand.

Conversie

Heb je wel veel bezoekers, maar genereer je weinig leads of nieuwe klanten? Dan moet je werk maken van conversie optimalisatie.

Analytics

De eerste stap is om met Google Analytics te analyseren waar het mis gaat.

Het kan zijn dat er teveel afleiding is of dat het aanbod niet concreet genoeg is. Een PR bureau dat vertelt dat ze voor diverse A-merken werken genereert waarschijnlijk minder leads dan een PR bureau die een gratis ebook met best practices ter beschikking stelt.

Verbeter het aanbod

De beste manier om het aantal conversies te verhogen is het verbeteren van de aanbieding.

Analyseer de concurrentie en kijk wat je beter, sneller of goedkoper kan. Een concreet aanbod is de manier om het aantal reacties te verhogen.

Geef iets gratis weg

Bedrijven die een duur product of dienst bieden richten zich op het genereren van leads. In ruil voor contactgegevens bieden zij een ebook, whitepaper, webinars, trainingen of case studies.

Softwarebedrijven bieden in de regel een gratis proefperiode.

Maak inschrijven eenvoudig

Maak het eenvoudig voor klanten om zich in te schrijven of een rapport te downloaden. Steeds meer bedrijven zetten het inschrijvingsformulier bovenaan de webpagina’s en gebruiken pop-ups.

Creëer waardevolle content

Creëer waardevolle content waar vraag naar is als je niet te afhankelijk wilt zijn van adverteren.

Waarde creëren is niet alleen leuk om te ontwikkelen. Het levert ook veel gratis bezoekers op. Deze bezoekers kun je vervolgens converteren naar leads en klanten. De ideale manier om zulke goeie content te schrijven dat mensen vanzelf contact
opnemen. Je kunt ook waardevolle informatie bieden in ruil voor contactgegevens.

Populairste content strategieën

De populairste content strategieën zijn het ontwikkelen van een blog of het schrijven van artikelen op de website. In ieder geval zou ik ervoor kiezen om ervoor te zorgen dat de meerderheid van de content tijdloos is. Ga in ieder geval niet de concurrentie aan met de grote nieuwsmedia.

Een WordPress website is zo opgestart en dan kun je direct beginnen met het publiceren van content. Zelf kies ik voor artikelen over populaire onderwerpen en die verbeter ik regelmatig. Dat is een beetje hetzelfde concept als Wikipedia. Die content wordt steeds beter.

Waar moet je beginnen met je content strategie?

Waar moet je beginnen met je content strategie? Het makkelijkste is om gewoon vragen van klanten te beantwoorden, zoals Hoe kan ik meer klanten werven?. De concurrentie op internet is de laatste jaren enorm toegenomen, dus met korte artikelen van 300 woorden kom je in de regel niet meer bovenaan te staan in de zoekmachines. Een recente studie wijst uit dat webpagina’s uit de top 10 gemiddeld uit 2.000 woorden bestaan. Dat betekent dat een bepaalde vraag tot in detail wordt beantwoord. SEO goeroe Neil Patel schrijft handleidingen van 4.000 tot 8.000 woorden. Hij heeft drie blogs met meer dan 100.000 bezoekers per maand.

Kies voor kwaliteit

Inmiddels geldt minder is meer. Je kunt beter enkele hele goede artikelen schrijven dan iedere dag middelmatige content posten. De meeste bedrijven creëren nog steeds middelmatige content, maar dat heeft weinig zin meer. Ik schrijf liever één goed artikel dan 20 posts.

Content promoten

Goede content creëren is pas het begin. Of een webpagina wordt gevonden in de zoekmachine (SEO) is naast de kwaliteit van de content afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van inkomende links van andere websites.

In de ideale situatie linken webmasters uit zichzelf naar je webpagina. In de praktijk zal je het moeten promoten.

Maak makkelijk deelbaar

Maak een pagina makkelijk deelbaar via sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin. Deze links hebben geen SEO waarde maar verhoogt wel het aantal bezoekers en de kans op inkomende links.

Linkbuilding tactieken

Er zijn tientallen linkbuilding tactieken die ik nu niet allemaal zal bespreken, maar zorg in ieder geval dat je website op startpagina’s en in de belangrijkste bedrijvengidsen staat.
Hier vind je een lijst met 193 linkbuilding tactieken.

Gastbloggen

Een manier om je blog te promoten is door te gastbloggen. Ga op zoek naar gerelateerde websites en kijk of je als gastblogger kunt bijdragen.

Formats

Een tactiek om het aantal bezoekers van je website snel te verhogen is door de content in verschillende formats te publiceren en te verspreiden.

Blog posts kun je samenvatten in een PowerPoint presentatie en publiceren op Slideshare. Hier maken succesvolle bloggers een video van en deze zetten ze op video
sites zoals Youtube en Vimeo. Het transcript zetten ze vervolgens op de website. Als dat nog niet genoeg is maken ze er een podcast van en verspreiden dat onder meer via iTunes.

Dit zijn 65 tips en ideeën om online meer klanten te werven.

  1. Adverteer in Google Adwords of verbeter je campagne
  2. Maak werk van content marketing
  3. Start een blog
  4. Adverteer op Facebook
  5. Ga gastbloggen om klanten te werven
  6. Optimaliseer je site voor de zoekmachine (Zie: Een Korte Cursus Zoekmachine Optimalisatie )
  7. Zorg voor een concreet aanbod
  8. Doe een onderzoek en publiceer persberichten
  9. Reageer op blogposts
  10. Discussieer mee op online fora
  11. Verplaats je inschrijfformulier naar de top van je website
  12. Geef iets gratis weg
  13. Hou een webinar
  14. Ontwikkel een marketingplan
  15. Schrijf een ebook
  16. Plaats je website op bedrijvengidsen
  17. Stuur vaker interessante e-mails naar je lijst
  18. Schrijf how-to artikelen
  19. Vraag klanten om testimonials
  20. Check Google Analytics en optimaliseer je website
  21. Publiceer case studies
  22. Adverteer op het inhoudsnetwerk van Google
  23. Publiceer video’s op Youtube en Facebook
  24. Schrijf een artikel en verspreid via Linkedin
  25. Sluit je aan bij vakgroepen (onder meer op Linkedin)
  26. Schrijf een whitepaper
  27. Plaats een presentatie op Slideshare
  28. Gebruik een pop-up inschrijfformulier
  29. Analyseer het linkprofiel van je concurrenten voor het vinden van waardevolle linkpartner
  30. Verbeter je aanbod
  31. Biedt een gratis afspraak of analyse
  32. Publiceer toplijsten (bijvoorbeeld Top 10 Populairste Webwinkels)
  33. Vraag je klanten naar hun grootste problemen en ontwikkel een nieuw product
  34. Plaats artikelen op artikelsites
  35. Zorg voor een duidelijke positionering
  36. Schrijf alleen nog SEO artikelen die de beste informatie bieden over een onderwerp
  37. Link naar interessante websites
  38. Maak van je website een expert platform
  39. Biedt kortingen
  40. Maak een product video
  41. Vraag mensen die je kent voor een link
  42. Sponsor clubs
  43. Sponsor evenementen
  44. Twitter
  45. Wees het eerst met nieuws
  46. Ruil artikelen
  47. Huur een linkbuilder in
  48. Biedt waardevolle data en onderzoek
  49. Plaats je website op lokale directories
  50. Beantwoordt vragen
  51. Schrijf testimonials
  52. Review iets nieuws
  53. Zet een Q&A op je website
  54. Wordt geïnterviewd
  55. Update oude content
  56. Focus op je ideale klanten
  57. Doe een concreet aanbod
  58. Verkoop voordelen geen kenmerken
  59. Test
  60. Gebruik aansprekende headlines
  61. Biedt een duidelijke call to action
  62. Update je website regelmatig
  63. Onderhoud een blog op je website
  64. Beloon klanten voor referenties
  65. Mail een nieuwsbrief

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *