Marketing

4 succesfactoren voor een winstgevende marketingstrategie

Er zijn vier succesfactoren voor een winstgevende marketingstrategie:

  1. Specialisatie
  2. Differentiatie
  3. Segmentatie
  4. Concentratie

Specialisatie

Specialisatie is de basis van marketing succes. Vrijwel alle bedrijven die groot zijn geworden hebben dat bereikt door zich te specialiseren in één product of service, terwijl veel mkb bedrijven teveel producten bieden voor teveel soorten klanten.

Coca Cola verkoopt suikerwater. Microsoft heeft zich eerst toegelegd op een besturingssysteem voor computers. McDonalds richt zich op mensen die snel willen eten en had de eerste jaren slechts negen producten op de menukaart staan. Dat hebben ze tot in perfectie uitgewerkt en vervolgens in meer dan 20.000
vestigingen gekopieerd.

Welke van uw producten of diensten leveren de meeste winst op en bieden mogelijkheden op om verder te bouwen?

Differentiatie

Om een positie op de markt te veroveren moet u of uw bedrijf een potentiële klant een uniek en onderscheidend voordeel bieden.

Als u geen concurrentievoordeel heeft dan heeft de klant weinig reden om bij u te kopen. De enige mogelijkheid is dan het verlagen van de prijs om de verkopen te bevorderen.

U moet identificeren en begrijpen wat u voor uw klant kunt doen dat een superieur voordeel biedt ten opzichte van de concurrentie. Dit is een Unique Selling Proposition
(USP). Dit is het onderscheidende idee dat u boven de concurrentie plaatst.

Wat is het product of de dienst waarin u het beste kunt zijn?

Het eerste wat een klant zich afvraagt is waarom ze bij u moet kopen. Een product of dienst moet onderscheidend zijn in de ogen van de klant.

  1. Uw concurrentievoordeel
  2. Het gebied waar u uitblinkt
  3. Unique Selling Proposition (USP)

Waar bent u of kunt u de beste zijn?

Segmentatie

Voor ieder product is een ‘beste klant’. Weten wie dat is voorkomt verspilling en geeft ideeën voor meer winstgevende producten. Wanneer u de markt segmenteert kunt u veel gerichter en succesvoller verkopen. McDonalds richt op mensen die snel willen eten en breidt het productaanbod uit als het voor die mensen geschikt is.

Klanten kunt u onderscheiden naar demografische en psychologische kenmerken:

Demografische kenmerken

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling
  • Inkomen
  • Opleiding
  • Locatie

Psychologische kenmerken

  • Doelen en ambities
  • Behoeftes en motivatie
  • Hoop en dromen
  • Angsten, twijfels en zorgen
  • Problemen die opgelost moeten worden

Wanneer u nog niet weet wie u ideale klanten is kunt u aan de hand van surveys uitvinden wie uw beste klanten zijn.

Concentratie

Concentratie is waar u uw tijd, geld en middelen op richt.

  • Wat heeft de grootste aantrekkingskracht op klanten?
  • Wat zijn de beste mogelijke manieren om uw ideale klanten te bereiken?
  • Wat zijn de best mogelijke media?

U kunt uw product op verschillende manieren in de markt zetten. Uitzoeken wat uw doelgroep het meest aanspreekt is een belangrijke succesfactor. Als je een nieuwe zeep op de markt brengt kun je het positioneren als zeep voor mannen met vieze handen. David Ogilvy had uitgezocht dat veel vrouwen zich zorgen maken over een droge huid. Hij positioneerde Dove als een toiletzeep voor vrouwen met een droge huid, ‘Dove creams your skin while you bathe’ en het was 25 jaar later nog steeds een groot succes. Lees Ogilvy On Advertising voor meer inspirerende voorbeelden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *