Businessplanning

Iedereen die op vakantie gaat bepaalt eerst waar hij of zij naartoe wil. Vervolgens moet je je vertrekpunt weten zodat je een routekaart kunt uitstippelen om snel en efficiënt mogelijk op de plaats van bestemming te komen.

Toch hebben de meeste ondernemers geen duidelijk doel voor ogen. Laat staan een concreet actieplan.

Businessplanning helpt je om een duidelijk doel te formuleren en zo snel en efficiënt mogelijk je doel te bereiken. Met planning ga je niet uit van de huidige stand van zaken, maar van wat je wilt bereiken. Vervolgens werk je terug naar het heden met acties en manieren om de gewenste situatie te realiseren.

Businessplanning is het populairste managementmodel voor startende en groeiende ondernemingen. Het is een doeltreffende manier om de bedrijfsprestaties te verbeteren en de kansen op succes te vergroten.

Stap 1- Begin met een visie

Stephen Covey schreef in zijn klassieke boek, The 7 Habits of Highly Effective People, over het belang van duidelijkheid scheppen over waar je naartoe wilt. Oftewel beginnen met het einde in gedachten.

De visie van de ondernemer is altijd het uitgangspunt van businessplanning. Beginnen met je bestemming in gedachten betekent dat je start met een duidelijk begrip van je bestemming, dat je weet waar je naartoe gaat, en dat de stappen die je zet je in de juiste richting zijn.

Eerst moet je een vastomlijnd hoofddoel formuleren om je focus te beperken. Veel ondernemers willen alles voor iedereen doen. Dat lukt niet in de huidige competitieve markt. Als je analyseert hoe succesvolle ondernemingen zijn begonnen dan begint het met focus en een duidelijk doel. Michael Dell verkocht eigen pc’s rechtstreeks per telefoon aan bedrijven. Subway verkocht alleen submarine sandwiches. Steve Jobs richtte al zijn aandacht op het maken en verkopen van een personal computer voor mensen zonder technische achtergrond. Succesvolle ondernemers hebben een vastomlijnd hoofddoel en hebben een duidelijk beeld hoe succes eruit ziet, visie statement.

Stap 2 – Analyseer de huidige stand van zaken om je vertrekpunt te bepalen

Als je weet wat je wilt bereiken, moet je je vertrekpunt weten. Ondernemers starten een bedrijf omdat zij een marktkans zien. Deze marktkans moet je onderbouwen in je plan door het uitvoeren van een marktanalyse en bedrijfsanalyse. Je analyseert de huidige stand van zaken.

Tijdens deze fase zoek je antwoorden op de belangrijkste zakelijke vragen. Op welke markt zijn we actief? Wat is het probleem dat wij oplossen of in welke behoefte voorzien? Wie is onze klant en waarom kopen zij bij ons (of juist niet) en niet bij onze concurrenten? Waarin kunnen wij uitblinken? Een situatieanalyse voer je uit zodat je beter kunt begrijpen waar je nu staat. In het ondernemingsplan komen de resultaten van deze analyse terug op verschillende plekken zoals de marktanalyse, de ondernemer, de onderneming en het marketingplan.

Stap 3 – Ontwikkel je plan

Het schrijven van een ondernemingsplan is de manier om de risico’s van het ondernemerschap te beheersen. Als je een bedrijf start doe je altijd iets nieuws. Iets nieuws voor jezelf, of bij voorkeur, iets nieuws voor de markt. Dat is risicovol. Voor ondernemers en geldverschaffers.

Dat de risico’s van ondernemerschap groot zijn blijkt wel uit het feit dan na vijf jaar bijna 40% van de nieuwe ondernemingen alweer gestopt is. Sommige ondernemers stappen zo over naar een baan, anderen blijven zitten met schulden of gaan failliet.

Het ondernemingsplan is de blauwdruk van de organisatie waarin staat uitgewerkt hoe je de visie gaat realiseren. Ontwikkel en plan de strategie voor de gehele organisatie. Benoem doelstellingen en maak operationele plannen voor de verschillende afdelingen marketing & verkoop, productie en financiën.

Het voordeel van het maken van een businessplan is dat je gerichter te werk gaat en tijd bespaart in de uitvoering. De vuistregel is dat 1 uur planning je 10 uur oplevert in de uitvoering.

Een strategie is het actieplan om je hoofddoel te realiseren. Hoe kom je zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B? De strategie werk je uit in een ondernemingsplan of strategisch plan met doelstellingen voor de kortere termijn en daar koppel je acties aan. Deze mijlpalen moet je bereiken om je hoofddoel te realiseren.

Doelen werken heel motiverend als mensen het gevoel hebben dat ze steeds een stapje dichterbij komen. Een visie is voor veel mensen ver-van-hun-bed. Om het behapbaar te maken knip je daarom je visie op in kleinere en concrete doelstellingen, zoals bijvoorbeeld komend jaar 100 nieuwe klanten aantrekken en de omzet per klant met 15% verhogen.

Stap 4 – Implementeren van je plan

Tijdens het implementeren ga je samen met je medewerkers aan de slag met de uitvoering van het ondernemingsplan.

Een plan krijgt pas waarde als je het uitvoert. Daarom is het schrijven van een ondernemingsplan pas het begin. Steve Jobs maakt niet alleen plannen voor de lange termijn, hij was ook een kei in de uitvoering. Het streven naar operationale uitmuntendheid is één van de aspecten die succesvolle bedrijven onderscheidt van de gemiddelde mkb onderneming. Vergelijk de snackbar om de hoek met McDonald’s en je begrijpt het verschil.

Tijdens het implementeren ga je samen met je medewerkers aan de slag met de uitvoering van het ondernemingsplan. Uiteindelijk komt succesvol ondernemen neer op het tot in detail uitvoeren van je plannen.

Stap 5 – Controleer en stuur bij

Controleer de vooruitgang van de plannen en stuur waar nodig bij. Aan de hand van je doelstellingen en Kritische Prestatie Indicatoren (Key Performance Indicators (KPI’s) kun je de voortgang monitoren. Vrijwel geen enkel plan slaagt in één keer. Dit vraagt flexibiliteit om bijtijds en regelmatig bij te sturen.

3 Planningsniveaus

Als ondernemer ben je manager van je eigen bedrijf. Planning is naast organiseren, leidinggeven en beheersen één van de basisactiviteiten van managers. Er worden drie planningsniveaus onderscheiden.

Strategische planning

Strategische planning staat al jarenlang in de top 5 van populairste management tools onder topmanagers. Het wordt gebruikt door gevestigde organisaties om voor de toekomst te plannen en richting te bepalen. Strategische plannen hebben een tijdshorizon van 3 tot 5 jaar en richt zich op hoofdlijnen. Directeuren van gevestigde organisaties houden zich bezig met strategische planning.

Tactische planning

Tactische plannen, zoals een ondernemingsplan (is hetzelfde als een bedrijfsplan en businessplan), hebben een tijdshorizon van 1 tot 3 jaar en bieden een gedetailleerde handleiding voor de bedrijfsvoering. Dit heb je nodig als je financiering wilt aantrekken (3 jaar).

Operationele planning

Operationele plannen zoals marketingplannen, productieplannen en personeelsplannen worden meestal voor 1 jaar opgesteld voor bepaalde afdelingen van een bedrijf.

Gratis online cursus Ondernemingsplan voor Beginners

Hulp nodig met het schrijven van uw ondernemingsplan?