Ondernemingsplan

Concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is een evaluatie van de sterke punten de sterke en zwakke punten van concurrenten. Vervolgens analyseer je hoe die zich verhouden
tot het eigen product en of je ervan kunt leren.

Een concurrentieanalyse heeft tot doel om een product of bedrijf zo te positioneren dat het zich onderscheidt van de concurrentie en een winstgevende
positie kan opbouwen.

Volvo kiest bijvoorbeeld voor veiligheid, BMW maakt rijden geweldig.

Een concurrentieanalyse wordt vaak uitgevoerd tijdens het ontwikkelen van een ondernemingsplan en marketingplan.

Wat wil je weten van concurrenten?

  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Wat zijn hun strategieën?
  • Wat zijn hun doelstellingen?
  • Wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Welke concurrenten analyseren?

Voordat je een concurrentieanalyse gaat uitvoeren is het belangrijk om te bepalen welke concurrenten je gaat evalueren.

Je analyseert natuurlijk bestaande concurrenten. Maar het is ook belangrijk om potentiële concurrenten te analyseren. Dat kunnen bedrijven zijn die nu niet
in de sector actief zijn, maar die makkelijk de overstap kunnen maken. Of bedrijven die vergelijkbare producten op de markt brengen.

Voor Coca Cola is Pepsi een directe concurrent, maar ze concurreren ook met andere frisdranken. En als je het vanuit het oogpunt van de consument bekijkt
met alle drank, dus ook bijvoorbeeld Red Bull en drinkwatermerken.

Wat zijn hun strategieën?

De belangrijkste concurrenten zijn degenen die zich richten op dezelfde doelmarkt met dezelfde strategie.

In een stad is er bijvoorbeeld nog één kinderopvangorganisatie. Dan wil je weten hoe de prijzen zich verhouden en wat voor soort kinderopvang zij bieden.

Als je op internet reizen verkoopt dan concurreer je tegen andere touroperators. Maar er zijn ook veel mensen die hun reis zelf samenstellen met een
vlucht, accommodatie en eventueel een huurauto.

Wat zijn hun doelstellingen?

Bij beursgenoteerde bedrijven is het makkelijker om hun doelstellingen te achterhalen dan bij mkb bedrijven. Maar als je kennis hebt van de markt weet je
waarschijnlijk wel of ze nieuwe vestigingen openen of nieuwe producten toevoegen. Dan krijg je een idee van hun strategie en doelstellingen.

Sterke en zwakke punten van concurrenten

Of je de gewenste strategie kan uitvoeren is afhankelijk van de middelen en vaardigheden van concurrenten.

Als eerste stap om de sterke en zwakke punten van een concurrent te achterhalen zou je informatie moeten verzamelen over omzet, marktaandeel en investeringen. Deze informatie is vaak lastig te achterhalen.

Hoe concurrenten hun marketingstrategie uitvoeren is veel zichtbaarder. Je kunt via de website vrij eenvoudig achterhalen welke producten zij verkopen
tegen welke prijs en hoe zij zich positioneren.

Marketing en verkoop

Marketingstrategie: vaardigheden en kenmerken marketing mix

  • Positionering van producten
  • Breedte en diepte van de productlijn
  • Garantie
  • Promotiestrategie
  • Prijsstrategie
  • Via welke kanalen worden de producten verkocht
  • Training en vaardigheden verkoopstaf
  • Service

Op basis van de concurrentieanalyse kun je bepalen met welke producten en bedrijven je de concurrentie aangaat en welke je moet vermijden.

Vanuit marketingoogpunt kun je bepalen hoe je jezelf of product gaat positioneren.

Positioneren ten opzichte van de concurrentie

Er zijn eigenlijk twee wegen die je kunt bewandelen. De eerste is jezelf duidelijk positioneren ten opzichte van de concurrentie. Proctor & Gamble
ontwikkelt superieure producten en laat in advertenties zien dat het wasmiddel ‘witter wast dan de concurrentie’.

De andere strategie is een klantstrategie. David Ogily positioneerde als een zeep voor vrouwen met een droge huid. Hij had de markt uitgebreid bestudeerd
en vele potentiële klanten bevraagd. Zo kwam hij erachter dat dat een gat in de markt was. Zo positioneerde hij Dove zonder zich af te zetten tegen de
concurrentie.

Samenvattend is een concurrentiestrategie essentieel als je je product duidelijk wil positioneren en een winstgevende positie wilt opbouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *