Ondernemingsplan

De 10 Meest Gemaakte Fouten in een Ondernemingsplan

Een ondernemingsplan heb je nodig om financiering te krijgen. Maar lang niet alle plannen worden gefinancierd.

Soms zijn plannen gewoon niet goed genoeg. Maar soms worden er in goede plannen fouten gemaakt die het moeilijker maken om een financiering te krijgen. Leer van de fouten van je voorgangers.

1. Het negeren van de concurrentie

Een ondernemingsplan is niet compleet zonder aandacht voor de concurrentie en de bedreigingen die zij voor de onderneming kunnen betekenen.

Daarnaast kun je op basis van een concurrentieanalyse bepalen waar de marktkans ligt en hoe de onderneming zich kan onderscheiden. Breng de risico’s en kansen in kaart en geef aan hoe je daar op in wilt spelen.

2. De marktkans onbeschreven laten

De reden om een onderneming te starten is omdat een ondernemers een kans ziet in markt. Het waarom moet daarom duidelijk naar voren komen in de marktanalyse van het businessplan.

3. Te optimistische omzetverwachtingen

Ga bij je voorspellingen uit van conservatieve omzetverwachtingen zodat je bij tegenvallende verkopen niet in liquiditeitsproblemen raakt. De belangrijkste reden voor faillissement is namelijk niet het maken van verlies maar een gebrek aan kasgeld. De aanlooptijd is meestal langer dan verwacht. Daarom kun je beter kiezen voor een ruimere financiering om de aanloopperiode te overbruggen.

4. Niet goed het onderscheidend vermogen verwoord

Wanneer je de concurrentie aan wilt gaan met gevestigde ondernemingen zal een onderneming iets speciaals moeten bieden voordat klanten zullen overstappen naar uw onderneming. Marketing kan alleen slagen met een onderscheidend product.

5. Begin met waarom

Bedrijven worden opgericht om een doel te vervullen. Deze missie is de reden van bestaan.

Uit een duidelijke visie spreekt de ambitie van de ondernemer. Neem de tijd om eerst een missie en visie te ontwikkelen voordat je met een plan begint.

Het ondernemingsplan of strategisch plan is het plan van aanpak om je visie te realiseren. Er wordt wel eens gezegd dat je geen ondernemingsplan moet schrijven zonder een duidelijke visie.

6. Te simpele aannames

Deze worden gemaakt zonder gedegen onderbouwing. Alle verwachtingen zal je in het plan moeten onderbouwen met feiten en cijfers, zoals in het financiële plan.

7. Te weinig tijd nemen voor een ondernemingsplan

Denk goed na over je plannen voordat u begint met de onderneming. Gaandeweg het businessplanning proces zal het plan verbeteren en daarmee de kans op succes aanzienlijk verhogen.

8. Zet in op meerdere opdrachtgevers

Eén grote klant kan financieel interessant lijken maar maakt u tegelijkertijd ook kwetsbaar. Voor de continuïteit van de onderneming is het beter in te zetten op meerdere opdrachtgevers.

9. Kwaliteit management

Het plan kan nog zo goed zijn, maar als financiers twijfelen aan de capaciteiten van het management wordt financiering van je plannen lastig. Ken je zwakke punten en speel daar op in.

10. Heb oog voor detail en presentatie

Een formeel businessplan is de manier om je idee en plan te verkopen aan banken, investeerders of toezichthouders. Zorg daarom voor een professionele presentatie.
Volg ook een ondernemingsplan opzet die past bij je bedrijf en de doelgroep. Als je een kleine financiering nodig hebt kun je een voorbeeld van de
bank gebruiken.

Ondernemingsplan cursus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *