Ondernemingsplan

De 7 pijlers van een overtuigend ondernemingsplan

De 7 onderdelen van een overtuigend ondernemingsplan is een praktische aanpak om een ondernemingsplan te schrijven.

Deze aanpak heb ik gebaseerd op een analyse van de eisen een wensen van banken en investeerders en mijn eigen ervaring met het schrijven van businessplannen sinds 1998.

Deze aanpak helpt je anderen voor jouw ideeën te winnen en sneller je zakelijke doelen te bereiken. Het bevat de essentiële onderdelen waar banken en investeerders naar op zoek omdat ze weten dat dat de kritische succesfactoren zijn van nieuwe en groeiende bedrijven.

Pijler 1: De onderneming

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Het antwoord is de basis van het ondernemingsplan. Businessplanning begint met een vastomlijnd hoofddoel en vervolgens kun je aan de slag met de strategie marketing, financiën en andere management issues.

Pijler 2: Het team / De ondernemer

Laat zien dat jij en jouw team de aangewezen personen zijn om een succes te maken van het bedrijf.

Pijler 3: Marktanalyse

De aanleiding om iets nieuws te beginnen is een marktkans. De resultaten van je onderzoek en onderbouwing van de marktkans beschrijf je in de marktanalyse.

Pijler 4: Marketingplan

Het marketingplan is het plan van aanpak om klanten aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. Dit beschrijf je aan de hand van de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie.

Pijler 5: Operationeel plan

Hier beschrijf je productontwikkeling, innovatie en het productieproces. Zorg dat je een kei wordt in de uitvoering. Startende ondernemers hoeven hier niet perse een apart hoofdstuk aan te besteden, maar dan is het onderdeel van de De Onderneming.

Pijler 6: Financieel plan

In het financiële plan vertaal je plannen naar concrete cijfers. Hoeveel moet je investeren? Hoe ga je dat financieren? En wat zijn de verwachte winsten en kasstromen? Dit zijn vragen die je beantwoord in het financiële plan.

Pijler 7: Management samenvatting

Als ondernemer moet je jezelf, je bedrijfsidee en producten kunnen verkopen. De management samenvatting schrijf je als laatste en is de uitgebreide “elevator pitch” van je bedrijf.

Hulp nodig met je businessplan? Kijk bij training en advies.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *