- Dividendrendement van 6,94%
- Het aandeel H&M is uit de gratie bij beleggers en sinds begin 2015 met 59% gedaald
- Kan H&M beter inspelen op online?
Beleggen in het aandeel H&M
Het management van H&M heeft op 31 januari 2018 bekendgemaakt dat ze het dividend voor 2018 handhaven op 9,75 SEK per aandeel. Met de huidige koers van 140,56 SEK betekent dit een dividendrendement van 6,94%. Ter vergelijking, het dividendrendement van bedrijven in de S&P 500 ligt op 1,8%. Daarnaast investeert het bedrijf fors in digitalisering en nieuwe winkels om de omzet en winst te laten groeien. Het management constateert een snel veranderende sector van fysieke winkels naar online. De vraag is vooral of het H&M lukt om met online in te spelen op de veranderende markt.
Goedkope beleggingsbrokers vergelijken
Over H&M
Tijdens een trip naar de VS kwam de Zweedse ondernemer Erling Persson op het idee om vrouwenmode op een nieuwe manier te verkopen. Hennes (Zweeds voor “haar”) werd in 1947 opgericht in Vasteras, Zweden met een nieuw concept: regelmatig nieuwe fashion collecties tegen betaalbare prijzen.
H&M is nu na Inditex (bekend van Zara) de nummer 2 fashion retailer in de wereld. H&M ontwerpt, produceert en verkoopt wereldwijd betaalbare fashion kleding. Het bedrijf is actief in 69 landen, waarvan 44 met online, en heeft 4.739 winkels. Er werken inmiddels 171.000 mensen bij H&M.
Aandelencategorie – Langzame groeier
Volgens Peter Lynch is het indelen van een bedrijf in een aandelencategorie de eerste stap om een verhaal te ontwikkelen om een aandeel wel of niet te kopen. Peter Lynch onderscheidt zes categorieën waarin hij belegt. Tot welke categorie behoort H&M?
H&M groeit hard, maar dat zie je niet terug in de winst per aandeel en dat is een probleem voor beleggers.
Als je kijkt naar de omzetontwikkeling van H&M zou je denken dat het een medium groeier is (Stalwart), want de omzet is de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 9,8% gestegen. Lynch belegde in Stalwarts als bescherming tegen recessies en mikte op een koerswinst van 30% tot 50% om een aandeel daarna weer te verkopen.
Voor beleggers is echter de groei van de winst per aandeel het belangrijkste. De winst per aandeel is de afgelopen 10 jaar met maar 1,77% per jaar gestegen, de afgelopen 5 jaar met -0,8%. Dit duidt dat H&M een langzame groeier is. Daar investeert Lynch alleen in voor het dividend en dat is momenteel erg hoog bij Hennes en Mauritz.
H&M is actief in de sector voor cyclische consumentengoederen. De cyclus kan de winstterugval van H&M niet volledig verklaren. Het is vooral de klant die verandert. Van de fysieke winkel naar online en het lukt H&M nog onvoldoende om de winstterugval in fysieke winkels te compenseren met online.
Aandeel H&M dividend
H&M heeft de afgelopen 10 jaar vijf keer het dividend gelijk gehouden, maar nooit verlaagd. Over 2017 wordt bijna de volledige nettowinst als dividend uitgekeerd. Het management van H&M handhaaft in 2018 het dividend per aandeel op 9,75 SEK. Met de huidige koers van 140,56 SEK betekent dit een dividendrendement van 6,94%. Dividend H&M aandeel 2007-2017:
- 2007 – 5,75
- 2008 – 7,00
- 2009 – 7,75
- 2010 – 8,00
- 2011 – 9,50
- 2012 – 9,50
- 2013 – 9,50
- 2014 – 9,50
- 2015 – 9,75
- 2016 – 9,75
- 2017 – 9,75 (in 2017 vastgesteld voor 2018)
- Jaarlijkse groei 5 jr – 0,5%
- Jaarlijkse groei 10 jr – 5,4%
Waardering
Het aandeel H&M is uit de gratie bij beleggers en sinds begin 2015 met 59% gedaald. Het H&M aandeel heeft een koers-winstverhouding van 14,4. Fors lager dan het gemiddelde van 24 van de afgelopen 5 jaar. De lagere K/W verhouding is logisch omdat H&M is veranderd van een medium groeierin een langzame groeier. Aantrekkelijk is dat H&M 43,4 mrd SEK aan contanten en beleggingen heeft.
Hoe gaat de winst van H&M weer moet groeien
De markt verandert snel en digitalisering staat centraal. Het management is optimistisch om de transformatie te versnellen en heeft drie actiegebieden aangewezen om weer winstgevend te groeien. De belangrijkste punten:
H&M is actief in 69 landen en was in 2016 maar in 35 landen online actief. Afgelopen jaar opende in 9 landen de online winkel. Nu heeft H&M in 44 landen een online winkel. Het doel is om iedere markt een online winkel te openen.
H&M geeft aan dat ze grote speler zijn, maar dat ze nog steeds een relatief klein marktaandeel. H&M blijft daarom nieuwe winkels openen. H&M opende in 2016 netto 427 nieuwe winkels, in 2017 388 en is van plan om in 2018 390 winkels te openen en er 170 te sluiten. Waarvan 95 winkels voor hun kleinere label COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET and Afound. H&M wil meer investeren in nieuwe merken.
90% van de winkels 4.739 zijn van het H&M merk. Van Cos zijn bijvoorbeeld maar 231 winkels en van Monki 119.
H&M versus Inditex
Inditex had in 2016 7.292 winkels in 93 markten. Het online platform was live in 41 landen. Inditex is minder afhankelijk van één label dan H&M; ZARA had 2.213 winkels (30% van het totaal), Pull&Bear 973 winkels, Massimo Dutti 765, Berschka 1.081, OYSHO 636, Zara 552, Home en Stradivarius 994.
De winst per aandeel van Inditex groeide afgelopen 10 jaar met gemiddeld 12%, Die van H&M met 1,77% (3,57% voor 2016).
Het komt erop neer dat Inditex een medium groeier is en H&M een langzame groeier (winst per aandeel), die als de transformatie lukt weer het pad omhoog kan vinden. Het zijn op dit moment dus andere type beleggingen.
Inditex wordt gewaardeerd tegen een K/W verhouding van 23,9 tegen 14,4 voor H&M. Het dividendrendement van H&M is 6,94% tegen 1,77% voor Inditex.
H&M bedrijf verwacht zelf de omzet de komende jaren met 10 tot 15% per jaar te groeien met aanhoudende hoge winstgevendheid op de lange termijn.
15% rendement haalbaar?
Warren Buffett mikt op een rendement van minimaal 15% per jaar als hij belegt. Zijn historische rendement over de laatste 50 jaar is ruim 20%. Zou hij nu beleggen in H&M?
De helft van het gewenste rendement komt nu al uit dividend. Maar H&M zal de winst moeten verhogen om het dividend te kunnen handhaven. H&M is nu op 69 markten actief, Inditex op 93. Dus daar zit nog groei in. Het management lijkt een beetje overvallen door de verschuiving van de markt, maar in Nederland zijn ze al sterk online. Als ze dit weten te kopiëren in andere landen en de nieuwe merken echt een impuls geven is de kans reëel dat de winst per aandeel van H&M zich hersteld en weer gaat groeien.
Goedkope beleggingsbrokers vergelijken
Over de auteur
drs. Jasper Bronkhorst is uitgever van Geldreview.nl en The Global Value Report. Hij helpt beleggers met vinden van de beste broker en ETF’s. Daarnaast biedt hij een cursus beleggen. Hij is docent Vermogensbeheer en Ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Jasper heeft economie gestudeerd aan de universiteiten van Maastricht en Amsterdam. Hij is afgestudeerd bij ING Investment Management en is zijn loopbaan begonnen bij ING Financial Markets. Jasper schrijft inmiddels 20 jaar over beleggen.
Disclaimer: Geldreview Beleggingsonderzoek is enkel voor informatie- en educatieve doeleinden. Onze onderzoeken zijn geen advies of aanbeveling voor het kopen en of verkopen van beleggingen.
De goedkoopste beleggingsfondsen brokers vergelijken
Beste aandelenfondsen Nederland