Marketing

Content marketing doelen

Laatste update:

Bedrijven produceren op grote schaal content, maar wat zijn hun content marketing doelen?

Eén studie van Editionsfinancial.co.uk onder 500 senior marketeers in de financiële dienstverlening laat de volgende doelen zien:

Content marketing doelenPercentage
Naamsbekendheid71%
Gezien worden als expert (kennisleiderschap)71%
Klanten werven47%
Klanten behouden69%
Leadgeneratie40%
Meer websitebezoekers29%
Leadconversie18%
Verkoop13%

Bovenstaande doelen gelden eigenlijk voor iedere content marketing strategie. Het belang van de content doelen
zijn alleen per bedrijf verschillend. Alleen het opbouwen van een community ontbreekt, maar dat is niet in elke sector haalbaar.

Gezien worden als expert

Grote bedrijven gebruiken content marketing om naamsbekendheid op te bouwen en om gezien te worden als expert door kennisleiderschap.
Gezien wordt als een autoriteit op een vakgebied bouwt vertrouwen op, waardoor mensen sneller klant worden.

De basis van een succesvolle content marketing strategie is dan ook om je website tot een expert platform te ontwikkelen.
Dat kun je op verschillende manieren bereiken met bijvoorbeeld een blog, onderzoeksrapporten, artikelen op de website, video en een white paper.

Korte termijn content marketing doelen

Op korte termijn willen bedrijven leads genereren en klanten aantrekken. De standaard manier is om het gemakkelijk te maken om contact op te nemen.
Wil je de respons verhogen, geef dan wat gratis weg in de vorm van een ebook, webinar of case study. Aggressieve marketeers gebruiken daarvoor e-mail popups.

Content marketing is de manier om meer websitebezoekers aan te trekken
via de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachine en via verwijzende websites zoals sociale platforms. Dit bereik je door de content die je ontwikkelt af te stemmen op populaire zoekopdrachten. En deze vervolgens te verspreiden via diverse kanalen zoals Facebook, Linkedin en Twitter. Actieve bloggers gastbloggen om de populariteit van hun eigen website te verhogen.

Bij veel bedrijven lijkt content marketing niet veel meer dan een tool om meer websitebezoekers aan te trekken. Zelf zou ik altijd het primaire doel voor ogen houden en dat is klanten werven of bestaande klanten behouden.
Dat bereik je door klanten waardevolle informatie en educatie te bieden. In de content marketing strategie werk je de aanpak verder uit.

Training en advies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *