Marketing

Gemiddelde conversie ratio’s per sector

Gemiddelde conversie ratio per sector

In het MarketingSherpa 2012 Website Optimization Benchmark Report
werden de gemiddelde conversies per sector gepubliceerd.

Sector Conversie ratio
Professionele of financiële diensten 10%
Media of publishing 10%
Educatie 8%
Gezondheid 8%
Software/SaaS 7%
Hardware 5%
Verpakte goederen 4%
Reizen 4%
Ecommerce 3%
Non-profit 2%

Gemiddelde conversie ratio ecommerce

Uit een studie van Wolfgang Digital
kwam de gemiddelde conversie ratio van webwinkels op 1,4%.

De tijd op de site en het aantal bekeken pagina’s hebben een positieve invloed op de gemiddelde conversie.

Een hoge transactiewaarde heeft juist een negatieve invloed op de conversie. Dat leert ons dat aankopen met een hoge prijs leiden tot een lagere conversie, omdat mensen de website waarschijnlijk meerdere
keren willen bezoeken voordat zij tot aankoop overgaan. Opvallend is dat uit deze studie blijkt dat de bounce rate weinig invloed heeft op de conversie.

Type Conversie ratio
eCommerce 1,40%
Reizen 1,56%
Retail 1,35%

Conversie per apparaat en platform

Uit de Monetate Ecommerce Qaurterly (Q4 2014)
kwam naar voren dat de conversie nogal afhankelijk is van het apparaat dat mensen gebruiken.

Mensen gebruiken steeds vaker een tablet of smartphone om aankopen te doen, maar de conversie ligt lager dan bij een traditionele pc.

Het is in ieder geval belangrijk om je website goed toegankelijk te maken voor tablets en smartphones.

Het suggereert dat mensen hun smartphone gebruiken om te onderzoeken en de pc nog gebruiken om aankopen te doen. Je ziet dat ook terug in de conversie per platform.

Apparaat Conversie ratio
PC 3,41%
Tablet 2,86%
Smatphone 0,92%
Platform Conversie ratio
Android 1,21%
Chrome OS 2,54%
Linux 0,52%
Macintosh 3,95%
Windows 2,43%
Windows Phone 0,66%
iOS 2,07%

Saas conversie benchmark

Totango heeft in 2012 een benchmark studie onder SaaS (Software as a Service) bedrijven uitgevoerd.

Uit de Totango studie kwam naar voren dat 2% van de gebruikers zich inschrijft voor een gratis proefperiode.
Daarvan werd 50% een betalende klant. Daarvan bleef nog eens 60% na 90 dagen klant. De uiteindelijke conversie was 0,6%.

Als SaaS bedrijven geen creditcard gegevens vroegen voor een gratis proefperiode meldde 10% zich aan. Een vervijfvoudiging. De uiteindelijke conversie na 90 dagen was 1,2%. Nog steeds een verdubbeling.

Bedrijven die geen creditcard gegevens vroegen hielden zo uiteindelijk 2x zoveel klanten over.

Gemiddelde conversies Adwords

Wordstream heeft informatie gepubliceerd over gemiddelde conversies van Adwords campagnes.

Zij kwamen op een gemiddelde conversie van 2,35%. De top 25% heeft een conversie van 5,31%. De top 10 heeft gemiddelde conversie van 11,45%.

Wat maakt deze toppers uniek? Zij adviseren om het aanbod te veranderen en een creatieve aanbieding te bedenken. Daarnaast moet je de landingspagina en ‘flow’ optimaliseren volgens Wordstream.

Gebruik daarnaast remarketing om bezoekers terug te winnen die niet converteerden.

Conversie nieuwe versus terugkerende bezoekers

Het is algemeen bekend dat terugkerende bezoekers een hogere conversie opleveren dan nieuwe bezoekers.

Uit een voorbeeld van Shopify
leveren nieuwe bezoekers een conversie op van 2,31%. Terugkerende bezoekers 7,05%.

Conclusies

  1. Conversie ratio verschilt sterk per sector.
  2. Leadgeneratie conversies liggen hoger dan online verkoop.
  3. Testen van verschillende aanbiedingen, landingspagina’s en salesfunnels kan de conversie een grote impuls geven.
  4. Conversie ratio van terugkerende bezoekers is veel hoger dan die van nieuwe bezoekers. Daarom bouwen
    bedrijven aan een merk en zetten zij in op content marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *