Marketing

Hoe mensen zoekmachines gebruiken

Zoekmachines zijn antwoord machines. Als iemand iets online zoekt dan gaat Google door miljarden pagina’s en geeft binnen een fractie van een seconde de meest relevante resultaten. SEO is het proces om relevantie te beïnvloeden.

De meeste bedrijven ontwikkelen matige antwoorden en besteden veel tijd en geld in linkbuilding.

Dat werkt goed totdat Google weer een update doet. Anderen proberen het beste antwoord voor een bepaalde zoekopdracht te schrijven en gaan vervolgens links verzamelen.

3 typen zoekopdrachten

Voordat u gaat optimaliseren voor de zoekmachine is het handig om te weten met welke intentie mensen op zoek gaan in de zoekmachine.

  • Navigational – 10% van de opdrachten is navigational. Mensen zoeken dan een specifieke website zoals Nu.nl of buienradar. Deze zoekopdrachten kun je negeren voor zoekmachine optimalisatie.
  • Informational – 80% van de zoekopdrachten is informational. Mensen zijn dan op zoek naar specifieke informatie over een bepaald onderwerp. De commerciële waarde verschilt. Hier liggen de grootste kansen voor zoekmachine optimalisatie en content marketing.
  • Transactional – 10% is van de zoekopdrachten is transactional, zoals ‘hotel boeken Rome’. Deze zoekopdrachten hebben de hoogste commerciële waarde, maar de concurrentie is hiervoor ook het grootst. Zoekmachines sturen inmiddels de meeste traffic van dit soort zoekopdrachten naar betaalde advertenties.

Wat zoekmachines willen

De grote vraag is wat de zoekmachines precies onder relevantie verstaan. Helaas is dit hun grootste bedrijfsgeheim. Zij geven echter wel richtlijnen en wie zich daaraan houdt en daar slim mee omgaat komt vanzelf hoger in de zoekmachines.

Google geeft daar ook zelf duidelijke informatie over. In het kort geven zij webmasters de volgende tips mee:

  1. Geef bezoekers de informatie die ze zoeken
  2. Zorg dat andere sites een link naar uw site bevatten
  3. Maak uw site gemakkelijk toegankelijk

Wanneer u topposities in de zoekmachines wilt bereiken en wilt handhaven zult u daarom een relevante website moeten ontwikkelen conform de spelregels van zoekmachines. Vervolgens moet u tijd en energie steken in het verhogen van de relevantie, inkomende links.

Dit lijkt misschien simpel, maar het zal u verbazen hoe weinig websites de tips en spelregels van de zoekmachines ter harte nemen en daar op verder bouwen. Bij ons heeft het geleid tot tientallen topposities in de zoekmachines. We hadden met ons vorige bedrijf bijvoorbeeld de nummer 1 positie voor de term juridisch adviseur waarvan er ruim 8.000 bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven en 1.240 in de Gouden Gids stonden.

Cursus Zoekmachine Optimalisatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *