Marketing

Internet marketing voor Beginners

Laatste update:

Praktische uitleg over een simpele business die vaak moeilijker klinkt dan het daadwerkelijk is.

U weet waarschijnlijk dat internet inmiddels het medium is om nieuwe klanten aan te trekken. Goede kennis van internet marketing is dan ook onmisbaar om succes te boeken.

Daarom geef ik hier antwoord op de meest gestelde vragen over internet marketing en laat zien wat de beste aanpak is.

Wat is internet marketing?

Internet marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen met de inzet van internet. Het draait om het leveren van een aansprekende boodschap over een uitstekend product aan de juiste mensen op het juiste tijdstip.

Als u succesvol gebruik wilt maken van internet marketing dan heeft u daarvoor verschillende media en manieren tot uw beschikking. De belangrijkste zijn Adwords, e-mail, content marketing en Facebook, maar daarover later meer.

Waarom zou iedere ondernemer gebruik moeten maken van internet marketing?

Om dezelfde reden waarvoor hij of zij misschien in zaken is gegaan. Om geld te verdienen.

In Nederland zijn er 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts, 1,3 miljoen Nederlanders twitteren en vrijwel iedereen gebruikt Google. Niet alleen is vrijwel iedere (potentiële) klant online, u kunt ze vaak ook goedkoper bereiken via internet dan via traditionele kanalen zoals de magazines, verkoopgesprekken en de krant.

Bovendien groeit de omzet van online winkelen hard; 68% in de laatste vijf jaar.

Hoeveel moet je uitgeven aan internet marketing?

U kunt zoveel uitgeven aan internet marketing als u zelf wilt. U kunt al campagnes draaien vanaf een paar euro per dag. Dit is exclusief de eventuele kosten voor een consultant. Zelfs de kleinste bedrijven kunnen dan ook gebruik maken van internet marketing.

Ik heb gewerkt voor bedrijven die een paar honderd euro tot een paar ton per maand uitgaven aan internet marketing. Het marketing budget is onbeperkt zolang campagnes winstgevend zijn.

Het best kunt u eerst bepalen hoeveel geld u maximaal over heeft om een nieuwe klant aan te trekken. Bedrijven berekenen de levenslange waarde van een klant en bepalen vervolgens hoeveel zij maximaal aan acquisitie uit willen geven.

Stel dat de levenslange klantwaarde € 1.000 is. Dan kunt u zelf bepalen of u € 100, € 200 of € 500 wilt uitgeven per nieuwe klant. Een hoger bedrag betekent meer klanten, maar een lagere winst per klant.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachines, en dan specifiek Google, leveren bedrijven veel bezoekers op. Zoekmachine marketing is het promoten van uw producten, diensten en website via de zoekmachines.

U kunt adverteren met Google Adwords of proberen om topposities te bereiken in de natuurlijke zoekresultaten met behulp van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Google Adwords is een advertentieprogramma waarbij u alleen betaalt per klik (pay-per-click of PPC marketing). Adwords is ook heel geschikt voor bedrijven die regionaal werken of een klein marketing budget hebben.

Winstgevend adverteren met Google Adwords vraagt wel enige kennis, want hoeveel u uiteindelijk betaalt voor een klik is afhankelijk van de concurrentie, verwachte klikratio, advertentie relevantie en ervaring op de bestemmingspagina.

Om succes te boeken met SEO moet u eerst de best mogelijke webpagina voor een zoekterm maken (zoekmachines hebben slechts één doel; gebruikers de best mogelijke resultaten bieden voor een bepaalde zoekopdracht). Vervolgens moet u links verzamelen, linkbuilding. Deze links bepalen voor 80% het resultaat in de zoekmachines. Hier vind je een lijst met linkbuilding tactieken.

Wat is content marketing?

Content marketing is de nieuwste trend op internet. Het is het creëren en distribueren van content met als doel om klanten aan te trekken en te behouden.

Het is wat mij betreft een nieuwe naam voor educatie marketing, waarbij u potentiële klanten eerst wat leert voordat u ze wat verkoopt. Dat kan in allerlei vormen van ebooks, rapporten, video’s, artikelen, webinars, infographics tot blog posts. U kunt zo bouwen aan uw merk of autoriteit via uw eigen website, blogs, Youtube of Slideshare. Content marketing is vooral effectief om leads te genereren.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is de methode om websitebezoekers te converteren naar klanten of leads. Op internet is de gemiddelde conversie 2,11% (Monetate, Ecommerce Quarterly), maar dit verschilt nogal per sector.
Zie Marketingsherpa voor conversie gemiddelden per sector.

 

Ook binnen sectoren bestaan er grote verschillen. De succesvolste bedrijven behalen een veelvoud. In ecommerce het de gemiddelde conversie volgens Wordstream bijvoorbeeld 1,84%. De top 10% heeft een conversie van 6,25.

U kunt conversies pas optimaliseren wanneer uw landingspagina voldoende bezoekers heeft en een bewezen bedrijfsmodel. Met behulp van Google Analytics kunt u analyseren wat bezoekers doen en waar bezoekers ‘weglekken’. Vervolgens kunt u probleemgebieden op de pagina aanwijzen en verbeteringen testen. Testen is de basis van direct marketing; de vorm van marketing waarmee u rechtstreeks communiceert met klanten.

Conversie optimalisatie is het nieuwe SEO. Het aantrekken van bezoekers is veel duurder geworden waardoor het verhogen van de conversie voor veel bedrijven inmiddels prioriteit is. Conversie optimalisatie is arbeidsintensief, maar de investering vaak meer dan waard.

Meetbaar resultaat

Met internet marketing kunt u precies bijhouden hoeveel websitebezoekers het oplevert, hoeveel leads en nieuwe klanten. U ziet dagelijks de effectiviteit van uw campagnes. Door te testen met advertenties, landingspagina’s en aanbiedingen kunt u de resultaten continu verbeteren.

  • Leads genereren – Internet marketing is voor veel bedrijven heel effectief en winstgevend om goede leads te genereren.
  • Meer websitebezoekers – Een aansprekende advertentie in de zoekmachine of op Facebook is de snelste manier om meer bezoekers op uw website te krijgen. Een advertentie voor een pay-per-click campagne op Facebook en Adwords kost pas geld wanneer iemand erop klikt.
  • Online verkopen – De online consumenten bestedingen waren in 2013 € 10,6 mrd, 68% meer dan vijf jaar terug. De online verkopen en effectiviteit van campagnes kunt u eenvoudig meten.
  • Nieuwe business van bestaande klanten – Het kost u met e-mail minder om meer aan bestaande klanten te verkopen dan om nieuwe klanten aan te trekken.
  • Klantcommunicatie – Meer en meer bedrijven ontdekken de meerwaarde van een goede klantrelatie. E-mail is de goedkoopste manier om op het netvlies van uw klanten te blijven.
  • Branding – Bekende merken verkopen meer. Daarom besteden grote bedrijven veel geld aan merkopbouw via beeldadvertenties ‘display advertising’, waarbij een bedrag wordt betaald voor impressies.
  • Content marketing – Ontwikkel interessante content voor uw doelgroep en zorg dat uw website waardevolle content biedt, zodat zij een reden hebben om terug te keren naar uw website want de conversie van terugkerende bezoekers ligt maar liefst 68% hoger dan van nieuwe bezoekers.

Hoe krijg ik nieuwe klanten via internet?

De directe manier is online adverteren zodat potentiële klanten naar uw website komen en direct contact opnemen. Voor dure producten en diensten werkt een indirecte manier met leadgeneratie beter.

Kijk eerst wat het grootste probleem is waar uw klanten mee kampen. Vraagt het aan bestaande klanten en doe online onderzoek. Vervolgens ontwikkelt u een ebook, rapport, webinar of video serie waarin u laat zien hoe u dit probleem oplost. U zet het aanbod online met een bestelformulier en efficiënte landingspagina waar zij toegang krijgen in ruil voor contactgevens. Vervolgens start u een test advertentiecampagne op. Als uw informatie echt goed is zullen ze contact opnemen, maar u verhoogt uw kansen aanzienlijk met e-mail marketing.

Hoe creëer je advertenties die verkopen?

Bezoekers aantrekken via internet is niet zo’n probleem. Dit winstgevend doen wel.

De belangrijkste beslissing is hoe u uw product wilt positioneren. Positioneren is wat een product doet en voor wie. Als u winstgevend wilt adverteren richt u uw advertenties dan ook alleen op uw ideale klant. Met een aansprekende titel trekt u de aandacht. Door voordelen te bieden en om actie te vragen komen uw potentiële klanten op uw landingspagina terecht.

De landingspagina is het verlengde van uw advertentie, dus het is belangrijk die overeen te laten komen met de advertentie waarmee bezoekers op uw website zijn gekomen. Adverteert u voor meerdere onderwerpen? Creëer dan meerdere landingspagina’s.

Hoeveel tekst u nodig heeft is afhankelijk van het product of de dienst die u verkoopt. Een gratis testperiode voor uw software kunt u in een paar regels uitleggen, een dure service vraagt meer tekst.

Vergeet niet om actie te vragen (call-to-action) met een inschrijfformulier, winkelmandje telefoonnummer of wat u ook voor ogen heeft. Bedrijven die dure producten verkopen vragen eerst e-mail gegevens om vervolgens met e-mail mensen tot aankoop te bewegen.

Wat zijn de belangrijkste internet marketing vaardigheden?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat mij betreft zijn copywriting vaardigheden het belangrijkst. Dit is het vermogen om aantrekkelijke advertenties en landingspagina’s te creëren.

Verder is het handig om goed thuis te zijn in Google Analytics zodat u prestaties kunt meten en verbeteren. Ervaring opbouwen met advertentieprogramma’s kan ook geen kwaad.

Een aantrekkelijk design draagt bij aan het succes van uw marketing campagnes. En op internet komt er ook altijd technologie bij kijken. U kunt vrijwel alles uitbesteden, maar zorg altijd voor een integrale aanpak.

Hoe werk je samen met een marketing consultant?

De meeste ondernemers die ik spreek willen meer traffic naar hun website. Dat is geen enkel probleem want Google en Facebook willen u graag alle traffic sturen die u nodig heeft. Er zijn vele consultants die u kunnen helpen met bezoekers aantrekken vanaf een paar honderd euro per maand.

Maar bezoekers zijn nog geen klanten. Daar is meer voor nodig. U heeft een goed aanbod nodig, een efficiënte landingspagina en aansprekende advertenties in de juiste media. Ik gebruik een praktische aanpak en die daarop inspeelt. Vanaf € 2.250 per maand bied ik advies en begeleiding. Voor minder dan de kosten van een junior marketeer krijgt u expert advies.

Wat is de beste internet marketing aanpak?

Als u mij deze vraag zeven jaar geleden had gesteld had ik direct geantwoord SEO en Adwords. Maar internet verandert razendsnel. Adverteren is veel duurder geworden en SEO veel minder effectief doordat er veel meer traffic dan een paar jaar geleden naar Adwords advertenties gaat. E-mail, conversie optimalisatie en Facebook zijn veel belangrijker geworden. Dit vraagt een integrale aanpak om succes te boeken met een aansprekend aanbod, efficiënte landingspagina’s en advertentiecampagnes. Eventueel ondersteund met content marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *