Marketing

Introductie in Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is het proces om bovenin in de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachine te eindigen voor bepaalde zoekopdrachten door het produceren van hoogwaardige content en het verzamelen van links om te bewijzen dat je daadwerkelijk de beste pagina hebt geschreven.

Zoekmachine Optimalisatie is beter bekend als SEO (Search Engine Optimization).

Het doel van zoekmachines

Zoekmachines hebben maar één doel en dat is gebruikers de best mogelijke resultaten voor een bepaalde zoekopdracht bieden. Dit is wat gebruikers verwachten.

Google slaagt daar op dit moment het beste in daarom hebben ze in Nederland min of meer een monopolie. Bing heeft in Nederland slechts een aandeel van een paar procent. Internationaal is Bing wel wat groter.

Wat doen zoekmachines?

Om gebruikers de best mogelijke resultaten te bieden doorzoeken, indexeren en sorteren zoekmachines het web.

Als een gebruiker zoekopdracht invoert bieden antwoorden door het berekenen van de relevantie van webpagina’s en presenteren zij in een fractie van een seconde de resultaten. Een zoekmachine is eigenlijk een groot telefoonboek.

Content en links = SEO Succes

Voor het sorteren en het berekenen van relevatie van webpagina’s kijken zij niet alleen naar de content op de website, maar juist ook naar de inkomende links. Google was de eerste zoekmachine die dit deed en dat is de basis van hun succes. Dit concept hebben ze gekopieerd van wetenschappelijke artikelen.

Relevantie meten zij in hoge mate af aan het aantal en de kwaliteit van de links naar een webpagina. Zij redeneren dat als veel relevante websites naar uw website linken er dus wel belangrijke content op zal staan. Hierdoor stijgt de autoriteit van uw website en webpagina, waardoor het makkelijker wordt om in de top 10 te eindigen. Inkomende links bepalen voor 80% de positie van een webpagina in de zoekmachines.

Voorwaarde is alleen dat u eerst de beste pagina voor een zoekopdracht schrijft en dat vergeten de meeste seo marketeers.

Zoekmachines doen er alles aan om de meest relevante websites bovenaan te laten eindigen. Google besteedt honderden miljoenen per jaar aan verbetering van de zoekmachine. Zodra zij niet meer in hun doelstelling slagen is het afgelopen met hun marktpositie en zullen gebruikers overstappen naar andere zoekmachines. Zij nemen hun taak dan ook heel serieus.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *