Marketing

6 snelste manieren om meer websitebezoekers aan te trekken

Laatste update:

Ondernemers die ik spreek willen in de regel meer websitebezoekers.

Hieronder beschrijf de populairste bronnen en manieren om snel het aantal websitebezoekers te verhogen.

Wat zijn de populairste bronnen van websitebezoekers?

Mijn eigen ervaring is dat veruit de meeste websitebezoekers via Google binnenkomen.
Een studie van Wolfgang Digital bevestigt dit beeld.

Zij hebben 56 miljoen bezoeken aan webwinkels geanalyseerd met € 214 mln omzet

Uit deze studie komt naar voren van 70% van de bezoekers via Google binnenkomt.

Ongeveer eenderde van al het online advertentiegeld wordt aan display adverteren uitgegeven, maar dat levert bij deze webwinkels
weinig bezoekers op.

Facebook levert in deze studie opvallend weinig bezoekers op, maar ik ken genoeg andere voorbeelden waar Facebook en Linkedin wel veel bezoekers opleveren. Het ligt aan de sector waarin je actief bent.

1. Adwords campagne verbeteren

Mijn ervaring is dat het verbeteren van de Adwords campagne de makkelijkste manier is om snel het aantal websitebezoekers te verhogen.

Adwords advertenties

Zelf begin ik eerst met het testen van nieuwe, betere, Adwords advertenties. Zelfs met kleine aanpassingen heb ik verdubbelingen van de CTR (click through rate) gezien. Je kunt niet altijd voorspellen wat mensen aanspreekt, dus nieuwe advertenties testen is de beste manier om meer bezoekers aan te trekken.

Klikprijzen en het dagbudget

Als het verbeteren van Adwords advertenties niet het gewenste resultaat oplevert kun je de maximale klikprijzen en het dagbudget verhogen. Hogere posities leveren in de regel meer kliks op, waardoor de kwaliteit van advertenties en zoektermen hoger worden. Daardoor worden je advertenties vaker vertoont en krijg je meer websitebezoekers. Voordeel is dat je dan ook minder betaalt per klik.

Adverteren op gerelateerde zoektermen

Verder kun je gaan adverteren op gerelateerde zoektermen. Maak daarvoor aparte landingspagina’s en streef naar een kwaliteitsscore van minimaal 7. Dan ben je ervan verzekerd dat je advertenties worden vertoond en niet teveel geld betaalt per klik.

Bestemmingspagina’s verbeteren

Hoeveel je betaalt voor een klik en hoe vaak advertenties worden vertoond is mede afhankelijk van de kwaliteit van de bestemmingspagina. Streef naar een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Verwijs mensen zo nodig naar andere relevante bestemmingspagina’s.

2. Facebook adverteren

Adverteren op Facebook is vrij eenvoudig en ook daarmee kun je snel veel extra bezoekers aantrekken. De prijzen per klik zijn vrij laag, dus ook met een klein budget kun je
veel bezoekers aantrekken.

Nadeel is dat de conversie van Facebook bezoekers meestal niet erg hoog is. Vooral producten gericht op vrouwen en jongeren zijn geschikt om te adverteren in Facebook. Je kunt het met een bescheiden budget zelf uittesten.
Hou er rekening mee dat 80% van de Facebook gebruikers mobiel is, dus adverteren op Facebook heeft alleen zin als je een mobiele website hebt.

3. PR

De juiste PR kan veel extra bezoekers opleveren als nieuwsmedia je bericht overnemen. Een berichtje op de homepage van Nu.nl leverde me op één dag 1.100 extra bezoekers op. Daarvoor had ik wel heel veel tijd gestoken in een onderzoek naar de vindbaarheid van webwinkels.

Voer een onderzoek uit of doe een survey en publiceer een persbericht. Werk samen met een PR bureau als het budget het toelaat. Beter is nog samenwerken met een journalist aan een artikel.

4. Content marketing en SEO

Content marketing is het ontwikkelen, uitgeven en verspreiden van educatieve content. Dit is de manier om meer websitebezoekers aan te trekken en voor leadgeneratie.
Bedrijven die bloggen trekken meer websitebezoekers aan en genereren meer leads. Je hebt hiermee niet direct resultaat, maar het is dé internet strategie voor de lange termijn.

Waarom werk maken van content marketing? Ongeveer 80% van alle zoekopdrachten is informatief en slechts 10% is gericht op transacties. Met content marketing speel je in op de informatieve zoekopdrachten
en bind je klanten vroeger in het koopproces.

Wat mij betreft is content marketing onmisbaar als je niet te afhankelijk wilt zijn van adverteren in de zoekmachines.

Je kunt het aantal websitebezoekers aanzienlijk verhogen door zoekmachine optimalisatie. Verbeter bestaande content en verzamel meer inkomende links.

Het bereiken van topposities duurt vaak vrij lang, maar met de juiste PR en links kan het veel sneller gaan. Als ik een onderwerp kies zorg ik dat ik daarvoor de beste pagina van het web maak. Vervolgens promoot ik de content en verzamel ik links.

5. Affiliate programma

Je product verkopen via affiliates levert veel bedrijven de nodige bezoekers en klanten op. Er zijn verschillende programma’s zoals Zanox en Daisycon waar je je producten kunt aanmelden.

6. E-mail

Veel succesvolle internet marketeers bouwen een grote e-maillijst op en versturen regelmatig goede aanbiedingen naar de e-maillijst om traffic te genereren.
Ook bestaan er vele mogelijkheden om te adverteren in e-mail nieuwsbrieven van andere bedrijven.

Deze lijst is niet uitputtend, maar het zijn de snelste manieren om meer websitebezoekers aan te trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *