Marketing

Unique Selling Proposition (USP)

Laatste update:

Een Unique Selling Proposition (USP) is het unieke en aansprekende idee dat een product of bedrijf onderscheidt van de concurrentie en de verkopen stimuleert.

De zoektocht naar een aansprekend onderscheid is een centraal onderdeel van de marketing inspanningen.

Het idee achter een USP is dat je op een concurrerende markt de klant een uniek en onderscheidend voordeel moet bieden dat verder gaat dan wat de concurrentie biedt om een goede marktpositie op te bouwen. Anders heeft een klant geen duidelijke reden om zaken met u te doen in plaats van met de concurrentie.

Een Unique Selling Proposition ontwikkelen

Een succesvolle Unique Selling Proposition biedt een concreet voordeel, dat uniek is en leidt tot aankopen door superieure resultaten te bieden.

Een USP kan ieder aspect van de marketing betreffen:

  • Lage prijzen
  • Ruim assortiment
  • Service
  • Gemak
  • Advies en ondersteuning
  • Exclusiviteit

1. Klantbehoeften inventariseren

Om een aanbod effectief te onderscheiden moet je weten wat klanten beweegt en aantrekt. Onderzoek eerst wat mensen zoeken in een product.
Mensen kopen geen producten, maar oplossingen voor problemen. Of zaken die in hun behoeften voorzien. Een product kan in meerdere behoeften voorzien. Tandpasta kan je tanden schoonmaken, witter maken, het glazuur versterken en je tandvlees verzorgen.

2. Klantvoorkeuren sorteren

De volgende stap is te achterhalen wat klanten het belangrijkste voordeel vinden of welke oplossing zij het belangrijkste vinden. Dat kunnen onder meer zijn lage prijzen, ruim assortiment, advies en ondersteuning, service en gemak.

3. Concurrentie analyseren

Als je weet wat klanten zoeken en waarderen, is de volgende de stap de USP’s van de concurrentie te analyseren om te achterhalen waar nog een gat in de markt is.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat concurrenten zich nog niet richten op een bepaald segment of weinig service bieden. Op basis van de eerste drie stappen weet je waar je product past in de markt en waar je een uniek voordeel kunt bieden.

4. Schrijf je USP

Schrijf vervolgens in één zin of korte paragraaf de belangrijkste voordelen die je product te bieden heeft.

Unique Selling Proposition voorbeelden

Booking.com onderscheidt zich met een ruime keuze:

Booking.com – 710.846 hotels wereldwijd.

Fedex was de eerste pakjesvervoerder die de volgende dag bestellingen leverde en had de volgende USP:

Fedex- When it absolutely, positively has to be there overnight.

Domino’s verkoopt pizza’s maar richtte haar USP op snelle bezorging in een tijd dat maaltijdbezorging nog onbetrouwbaar was:

Domino’s – Pizza delivered in 30 minutes or it’s free.

Wanneer je eenmaal je eigen Unique Selling Proposition hebt ontwikkeld gebruik je dat in al je marketing en verkoop communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *