Marketing

Zoektermanalyse

“Content is King and Keywords are Queen”

Voordat je direct gaat schrijven moet je eerst achterhalen wat je ideale klanten zoeken. Niet voor niets leeft onder internet marketeers de uitspraak “content is King and keywords are Queen”.

Optimaliseer je website voor de verkeerde trefwoorden en je boekt nog geen resultaat.

Om te achterhalen met welke termen je potentiële klanten zoeken, hoef je geen uitgebreide marktonderzoeken meer te doen.

Met de Zoekwoordplanner in een Google Adwords account is het heel eenvoudig om te achterhalen waar mensen op zoeken. Het enige dat je nodig hebt is een gratis Google Adwords acccount.

Je ziet dan direct hoeveel keer er per maand op een bepaald onderwerp wordt gezocht. Ook krijg je suggesties voor andere relevante zoekopdrachten.

Type zoekopdrachten

Zoekopdrachten zijn onder te verdelen in brede, specifieke en unieke zoektermen.

  • Brede zoektermen – Ongeveer 50% van de zoekopdrachten is met brede zoektermen. Brede zoektermen zijn bijvoorbeeld hotel, restaurant of camera. Deze zijn het populairst, maar de concurrentie voor dit soort termen is groot. Daarom is het heel moeilijk en vraagt het veel inspanning om voor dit soort termen een top 10 positie in de zoekmachine te bereiken.
  • Specifieke woordcombinaties – 30% van de zoekopdrachten zijn specifieke woordcombinaties. Hierbij kunt u denken aan “restaurant Amsterdam” of “nieuwe digitale camera “. Hoewel deze termen minder populair zijn, zijn deze websurfers al veel gerichter op zoek en dichter bij een aankoopbeslissing. Daar komt bij dat het vele malen makkelijker is voor deze specifieke termen hoog te eindigen in de zoekresultaten. Dit soort bezoekers hebben daarom meer waarde dan bezoekers die via de brede zoektermen binnenkomen.
  • Unieke zoekopdrachten – 20% van alle zoekopdrachten per maand compleet nieuw en uniek is. Dat is dan bijvoorbeeld de zoekopdracht “sfeervol italiaans restaurant amsterdam”. Hiervoor is een website niet direct te optimaliseren, maar deze zoektermen zijn wel “op te vangen” door veel relevante content op de website te zetten.

Zelf download ik zoekwoordoverzichten in Excel en gebruik het later voor mijn content strategie. Ik weet nu op welke onderwerpen mijn ideale klanten zoeken en hoe populair het is. De volgende stap is de concurrentie te analyseren.

Concurrentie analyseren

Het bereiken van topposities is dus niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de content, maar juist ook van het aantal inkomende links en de kwaliteit daarvan.

Er zijn verschillende tools zoals siteexplorer.info en opensiteexplorer.org om te checken welke websites naar uw concurrenten linken. Je ziet dan welke websites dit zijn en hoeveel. Ook krijg je een idee van de autoriteit van de webpagina (PA) en domein autoriteit (DA). Vervolgens kunt u een goede inschatting maken op welke zoektermen u het best kunt concurreren.
Het zal u niet verbazen dat het veel moeilijker is om bovenaan te eindigen voor ‘hotel Barcelona’ dan voor ‘loodgieter Hilversum’.

Met de concurrentieanalyse maak je een inschatting van de concurrentie en beslis of je een webpagina wel of niet gaat optimaliseren.

Als je een kopie maakt van de sites die naar je concurrent linken kun je die later benaderen om een linkvermelding te verkrijgen of eventueel links te ruilen.

Cursus Zoekmachine Optimalisatie 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *