Hoe je een visie statement ontwikkelt

Uw onderneming kan het niet stellen zonder visie. Visie vereist een strategie; de strategie vereist een plan; en het plan vereist actie. Een Japans spreekwoord zegt: ‘Visie zonder actie is een dagdroom. Actie zonder visie is een nachtmerrie.’ Philip Kotler, marketing expert.

Wat is een visie?

Zakelijk succes begint met een inspirerende visie.
Een visie beantwoordt de vraag “Wat wil ik uiteindelijk met mijn bedrijf bereiken?”

Een inspirerende visie heeft twee elementen. Het moet benoemen waar je in de toekomst wilt staan en het moet motiverend zijn.

Sommige bedrijven beschrijven dit in één zin. Anderen schrijven een korte inspirerende paragraaf.
Een multiple sclerose non-profit organisatie streeft bijvoorbeeld naar een wereld zonder MS. Een ondernemer naar marktleiderschap.

Denk groot en wordt rijk

In San Bernardino hadden twee broers een goedlopend fastfood restaurant. Ray Kroc, een 52-jarige milkshake mixer vertegenwoordiger, verkocht per restaurant 1 of 2 mixers. De broers in San Bernardino hadden acht milkshake mixers staan. Nieuwsgierig geworden bezocht hij het restaurant en het liep als een geoliede machine. Ray had direct de visie om het concept over Amerika uit te rollen. Hij zag voor zich dat in iedere stad een vestiging zou komen. Hij kocht de franchise rechten, realiseerde zijn visie en werd miljardair. Het restaurant heette trouwens McDonald’s.

Wat was het verschil tussen de broers Mc Donald en Ray Kroc? Visie.

Het loont om groot te denken.

Je visie realiseren

Het doel van een ondernemingsplan of strategisch plan is om de visie te realiseren.
Een investeerder of aandeelhouder wil van de ondernemer weten waar hij over vijf of tien jaar denkt te staan, je visie. Je werkt in feite terug vanuit een ideale situatie.

Er wordt wel eens gezegd dat een visie een droom is waarop actie wordt ondernomen.

Een duidelijke visie geeft de organisatie richting en inspireert anderen.
Enkele voorbeelden:

Voorbeelden Visie Statements Bedrijven

Philips – Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.

McDonald’s – Good Food Fast is het credo van McDonald’s. Kwaliteit op alle fronten staat daarbij centraal. Dit houdt in dat we iedere gast de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze willen bieden. Iedereen moet op elk gewenst moment, in een aangename restaurantomgeving, een lekkere keuze kunnen maken bij McDonald’s. We realiseren dit onder meer door ons assortiment voortdurend uit te breiden met innovatieve producten van hoge kwaliteit. En door onze restaurants te voorzien van een eigentijdse uitstraling. Good Food Fast vormt de komende jaren de leidraad bij alles wat we doen.

KLM – KLM wil in de luchtvaart voorop lopen door slimmer te zijn dan anderen. Door de fusie met Air France vervult KLM een leidende rol in de wereldluchtvaart. KLM wil voor de klant de eerste keus zijn, voor medewerkers een aantrekkelijke werkgever en voor aandeelhouders een onderneming die winstgevend groeit. Door slimme partnerships en een voortrekkersrol in nieuwe bestemmingen biedt KLM wereldwijde bereikbaarheid via een uitgebreid netwerk. Door in te spelen op marktkansen en technologische ontwikkelingen biedt KLM de klant een eigentijds product.

Aegon – Wij voelen ons verantwoordelijk voor financiële bewustwording en ontwikkeling van mensen. Wij bieden in een eerlijke dialoog begrijpelijke oplossingen, waardoor klanten zelf bewust keuzes kunnen maken voor hun financiële toekomst. Populair gezegd willen wij mensen in staat stellen om financieel gezond oud te worden.

Delta Lloyd – Onze commerciële ambitie is om te groeien en een toppositie in te nemen op de verzekeringsmarkt, zowel in Nederland als in België. Via meerdere kanalen en met drie sterke merken: Delta Lloyd, OHRA en ABN AMRO Verzekeringen. Dit lukt doordat we oog hebben voor de verschillende belangen. Uiteraard van onze klanten, die staan voorop in alles wat we doen. Maar we vergeten ook het belang van onze mensen niet, want uiteindelijk moeten zij zorgen voor tevreden klanten. Daarom is ons beleid gebaseerd op vijf strategische pijlers. Kom je bij ons in dienst, in welke functie dan ook, dan zijn deze pijlers je fundament:

KPN – Het is onze ambitie dat in al onze markten klanten de voorkeur hebben voor onze communicatiediensten. Om dit te bereiken volgen we een strategie die op drie pijlers is gebaseerd: versterken, vereenvoudigen en groeien.

Binckbank – “BinckBank wil mensen helpen hun financiële ambities te bereiken.” Mensen zoeken hierbij een betrouwbare partner die hen de hulpmiddelen ter beschikking stelt om hun vermogens­positie te behouden en verder uit te bouwen. De rol van BinckBank hierin is om naast het aanbieden van financiële diensten en producten te fungeren als ‘navigator’ voor extern ontwikkelde producten. Zo willen we voor mensen financiële onafhankelijkheid mogelijk maken.

Nutreco – In a world with limited natural resources and a growing population, there is a rising demand for high quality meat, fish and shrimp. We will be the global leader in providing innovative and sustainable nutritional solutions that best support the performance of animals, fish and shrimp.

Amazon – Our vision is to be earth’s most customer centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.

Toyota – Toyota will lead the way to the future of mobility, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people. Through our commitment to quality,constant innovation and respect for the planet,we aim to exceed expectations and be rewarded with a smile. We will meet our challenging goals by engaging the talent and passion of people, who believe there is always a better way.”

Voorbeelden Visie Statements Non-profit

Visie Natuurmonumenten 2040 – Hierin schetst de vereniging drie hoofdthema’s voor de komende decennia. Het eerste thema is behoud, herstel en ontwikkeling van karakteristieke natuurlijke landschappen. Thema twee draait om de rol van natuur en landschap bij het oplossen van klimaat- en duurzaamheidsvraagstukken. Het derde thema overkoepelt de eerste twee en gaat over het verbinden van mensen met de natuur.

GGZ – Met haar leden wil GGZ Nederland in de ggz-sector bewerkstelligen dat verandering en innovatie leiden tot het leveren van steeds betere zorg. De rol en meningen van patiënten worden belangrijker en vereisen dat we ons gezamenlijk inspannen voor een beter zorgaanbod en prestatie

Gratis online cursus Ondernemingsplan Schrijven voor Beginners

Hulp nodig met het schrijven van uw ondernemingsplan?